Thursday, April 9, 2009

Nyata Lagi Terang

Penulis tidak gemar mengulas sesuatu yang belum berlaku. Sebab itu walaupun pihak media terutamanya begitu berapi-api mengulas pilihan raya kecil 2 bukit dan satu batang, penulis lebih mengambil sikap tunggu dan lihat. Sebab prinsip penulis lebih kepada sebagai seorang observer berbanding predictor. Akan tetapi, segala-galanya jelas sekali di dalam pilihan raya kali ini. Penduduk di kawasan pilihan raya tersebut masih mahu mengekalkan parti yang telah mereka pilih dalam pilihan raya umum/negeri yang lepas. Petunjuk ini begitu jelas.

Jelas sekali bahawa walaupun Tun Dr. Mahathir hadir ke kedua-dua kawasan pilihan raya kecil di Bukit Gantang dan Bukit Selambau, pengundi masih menyuarakan hasrat mereka ingin mengekalkan wakil daripada parti yang sedia ada. Ada banyak sekali ulasan tentang keputusan kedua-dua pilihan raya di Semenanjung berkaitan dengan kekalahan BN. Pun begitu, kita sebenarnya terlepas pandang bahawa senjata yang sama belum tentu menghasilkan kesan yang sama apabila digunakan oleh orang yang berbeza.

Walaupun kredibiliti Tun Dr. Mahathir tidak boleh dipertikai, ada kemungkinan juga bahawa persepsi rakyat yang melihat bahawa perjuangan beliau untuk mengembalikan semula kepercayaan rakyat terhadap Umno dan BN seakan-akan "tidak ikhlas"; selepas sahaja Tun Abdullah letak jawatan; beliau terus masuk Umno (sebagaimana janji beliau sendiri) Lalu dengan tiba-tiba, beliau yang dahulunya lantang mengkritik kerajaan dan ahli kabinet dan menyebabkan beberapa pemimpin Umno keluar parti, kini menyeru mereka-mereka kembali semula ke dalam parti kerana beliau telah kembali ke dalam parti? Mungkin argument sebegini akan dipandang orang sebagai permainan wayang politik Tun Dr. Mahathir secara terang-terangan.

Dan secara tiba-tiba, beliau menzahirkan sokongan besar beliau secara terang-terangan kepada Datuk Seri Najib dan mengaitkan beberapa tindakan Najib yang dikaitkan dengan masa awal pemerintahan beliau; seakan-akan apa yang Najib buat sekarang ini adalah apa yang beliau laksanakan selepas mengambil alih jawatan Perdana Menteri. Hal ini kemungkinan akan menguatkan "hujah" pihak pembangkang bahawa Tun Dr. Mahathir sebagai seorang yang "tidak tetap pendirian."

Apapun, dalah hal pilihan raya, adalah penting untuk mengetahui persepsi orang. Walaupun apa yang Tun Dr Mahathir itu betul, persepsi orang ramai mungkin mengiakan apa yang dicanangkan oleh pembangkang. Sebab itulah media utama sekarang ini dilihat tidak memberi kesan yang penting walaupun sudah terang lagi nyata bahawa mereka begitu kuat menyokong BN. TV3 misalnya sehingga menggunakan vedio lama zaman Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi TPM; namun masih tidak dapat membantu sokongan terhadap calon BN. Hal ini menunjukkan walaupun kerja memburukkan orang ini sememangnya dilakukan oleh kedua-dua pihak kerajaan dan pembangkang; impak memburukkan orang oleh pihak kerajaan kurang kesannya jika dibandingkan dengan pihak pembangkang. Oleh sebab itu, ada kemungkinan kerajaan BN perlu menghentikan karenah memburuk-burukkan orang menggunakan media masssa.

Sekadar renungan dan pandangan dan tidak lebih dari itu....

No comments: