Monday, March 30, 2009

Akademi Fantasi

Pendahuluan: Pemilihan Umno

Pemilihan Umno telahpun tamat dan keputusannya sebagaimana yang telah terpampang di dada-dada akhbar pada minggu lepas. Penulis enggan mengulas dulu hal berkaitan dengan "kabinet baru" Umno dan kemungkinan kabinet baru selepas 4 April 2009; maklumlah, kita kena tunggu siapa yang dipilih dahulu baru berkomen. Andai benarlah tuntutan kononnya setiap mereka yang berjaya merebut jawatan di dalam Majlis Tertinggi Umno dan Ketua Sayap pegerakan Umno mempunyai kebarangkalian tinggi untuk menjadi menteri/timbalan menteri kabinet, maka penulis tertunggu-tunggu juga apakah jawatan kabinet yang akan dipegang oleh YB Datuk Bung Mokhtar yang begitu lantang bersuara itu. Kita tunggu dan lihat sahajalah.

Akhbar Minggu: Berita Hiburan

Akhbar hari Minggu merupakan akhbar yang sangat penting untuk terbitan sesebuah syarikat surat khabar; lebih-lebih lagi yang berbahasa Melayu. Selain daripada disediakan temuramah yang menarik dan releven mengikut kehendak semasa; terdapat juga kolumnis-kolumnis tetap yang memberikan input yang baru dan pandangan-pandangan yang rencam; biasanya daripada orang kenamaan, ahli politik, menteri, ahli akademik dan pihak-pihak berkepentingan yang lain (seperti NGO, kesatuan dan sebagainya). Malahan, menjadi trend semasa akhbar hari minggu juga disertakan dengan satu sispan khas bersaiz tabloid untuk khusus untuk berita dan pojok hiburan; tak kiralah akhbar utama bersaiz biasa ataupun bersaiz tabliod juga!

Sebagai pembaca, penulis tidak ketinggalan membaca berita hiburan yang pada penulis dirasakan menarik; gosip-gosip artis dari pembukaan pekung artis oleh wartawan hiburan dan tidak kurang juga pujian melangit kepada artis yang digemari oleh wartawan. Sebab itulah, penulis tahu jugalah sedikit sebanyak tentang artis sekian-sekian ditangkap khalwat, artis sekian-sekian kantoi berdua-duaan di luar negara, artis sekian-sekian bersikap "kekwat" (satu istilah media yang penulis kurang arif maksudnya), artis sekian-sekian lari dari kontrak, artis sekian-sekian mendapat kontrak, artis sekian-sekian menarik rambut, artis sekian-sekian yang telah berkahwin sudah tidak duduk sebumbung (dah nak cerai lah tu..), artis sekian-sekian bertepuk tampar.

Pojok Leser dan persaingan media

Tidak kurang juga yang dapat dibaca adalah "pojok leser" daripada wartawan sekian-sekian yang mungkin agaknya sudah establish berkomen tentang artis. Biasanya, pojok leser ini bersifat satu hala dengan menonjolkan bahawa memang si pemojok sahajalah kononnya yang betul, "berasaskan sumber-sumber yang dipercayai." Contoh sumber-sumber yang tarafnya boleh dipercayai itu ialah seperti "kawan akak", atau "rakan joyah" atau "gadis X" atau "Mr. Y" atau "jiran saya"; begitulah adanya.

Pun begitu, dalam setiap apa perniagaan pun (termasuk akhbar harian/mingguan), pastilah faktor persaingan memainkan peranan dalam pasaran tersebut. Persaingan ini akan ditonjolkan melalui berita yang cuba disiarkan yang mana kesensasian berita itu menjadi salah satu faktor kepada harapan agar pembaca mengikuti sesuatu gosip. Maklumlah, kalaulah si artis A tu buat amal ibadat menderma di masjid, buat apa hendak dilanjutkan cerita tersebut sampai berminggu-minggu; kuat-kuatpun sekali keluar berita, sudahlah. Tetapi kalau artis sekian-sekian bergambar "suku/separuh bogel" atau "terdedah sini sana" atau gambar"dihadapan botol todi", berita sebeginilah yang sedap dibuat rencah untuk siaran setiap minggu berturut-turut. Tidak kurang juga kritikan pedas terhadap artis tertentu kerana kononnya tak layak pegang jawatan inilah, atau baru setahun jagung sudah jadi pengajar itulah, atau artis yang mulut celupar lebih daripada orang melatah ketika menjadi hakim untuk rancangan realiti itulah.. dan sebagainya.

Pengetua AF baru

Penulis hendak kaitkan dengan satu isu tentang pengetua AF yang baru, Tiara Jacquelina yang mendapat kritikan pedas daripada satu pojok yang disiarkan oleh satu tabloid mingguan bagi satu akhbar hari minggu; minggu lepas, 22 Mac 2009 (Kita gelar Akbar B). Memang penulis acap kali juga membaca pojok berkenaan sebab kadang kala terhibur dengan sikap "diva" pemojok yang seakan tahu segala-galanya dalam dunia artis; hatta dalam isu minggu lepas, beliau (si pemojok tadi) dengan yakinnya mengatakan bahawa pengetua AF yang baru berkenaan tak tahu baca nota muzik. Namun, Tiara membalas dakwaan tersebut di sebuah lagi akhbar tabloid mingguan pada minggu berikutnya 30 Mac 2009 di satu lagi akhbar hari minggu yang menjadi pesaing kepada Akhbar B tadi (mari kita gelarnya sebagai Akhbar M) dengan mengatakan bahawa beliau usahkan nota muzik, guitar pun beliau pandai main!

Begitulah adat persaingan. Saling menkritik sampai tak buat homework! Awak apa tau cik akak oiiiii.... Penulis pun lagilah, apa yang penulis tahu? Usahkan Akademi Fantasia, Astro pun penulis tiada di rumah! Tetapi, etika kewartawanan tetap kita kena jaga tidak kiralah kita menulis dalam bidang hiburan, ekonomi, politik, sukan atau luar negeri. Kenapa pula tidak dibuat dulu "kajian kepustakaan" terhadap seseorang personaliti sebelum mengkritiknya. Mengkritik adalah satu aras (level) yang lebih tinggi berbanding menghurai (describe). Dalam bidang keilmuan atau apa-apa bidang pun, pengkritik perlulah menguasai subjek tersebut sebelum boleh mengkritik isi di dalam subjek tersebut. Jadi, wartawan perlulah menguasai sesuatu isu/mengetahui sepenuhnya latar belakang artis sebelum membuat kritikan terhadap isu/artis terbabit. Datin Tiara yang sudah lama dalam industri hiburan pun awak tak tahu beliau belajar apa, apa achievement beliau, pandai main muzik ke tidak, awak dah nak kritik; Gelabahnya!

Lebih daripada itu, pengkritik yang sekadar tahu mengkritik tanpa memberikan cadangan adalah pengkritik taraf picisan yang belagak sahaja mengkritik. Kalau agak-agak tak boleh hendak diantarabangsakan muzik di Malaysia, bagilah cadangan yang bernas dan rencam untuk mengatasi masalah tersebut. Tau kritik tak tahu bagi pendapat; itu bukan kritik, itu kutuk namanya! Penulis sendiri mengkritik dalam tulisan penulis, namun pada akhir tulisan penulis akan cadangkan bagaimanakah kita hendak tambahbaikkan lagi keadaan. Itu prinsip seorang pengkritik. Kalau tidak, kita tidak ubah macam penulis/wartawan biasa yang sekadar melaporkan sahaja apa yang berlaku "ikut sedap diri sendiri sahaja" Baik tak payah buat pojok. Seseorang yang sudah ada kolum sendiri/menjadi kolumnis sepatutnya mengeluarkan satu tulisan yang lebih tinggi tahapnya berbanding wartawan biasa. Apabila dikatakan "tahap lebih tinggi" bukanlah bermaksud lebih akademik semata-mata, namun isinya sepatutnya lebih rencam, bukan sahaja mengutuk, namun seharusnya membina. Kalau tidak, tak payah lah nak buka kolum; jadi sahajalah paparazi ke hulu ke hilir hentam keromo orang ini, kutuk orang itu.

Tetapi, penulis berasa cukup terhibur dapat membaca pojok-pojok yang berada di dalam akhbar. Kritikan atau kutukan yang diberikan memang "kaw kaw." Dan perang media yang saling cuba mengatasi antara satu sama lain sama ada akhbar B atau akhbar M sememangnya kadang kala dapat dilihat juga. Macam kes Tiara tadi, sebab pojok B yang keluarkan dahulu kritikan kepada beliau, beliau balas balik kritikan tersebut dalam ruangan di akhbar M.

Penulis sendiri kurang setuju lepasan AF keluar-keluar ada yang jadi pelakonlah, atau ada yang jadi DJ lah. Penulis ibaratkan keluaran AF yang tidak menjadi penyanyi namun menceburi bidang hiburan lain seolah-olah seorang pelajar BBA (Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan) pengkhususan Kewangan yang selepas tamat belajar menjadi seorang pegawai pemasaran. Bidang core/asas itu tetap sama – business/perniagaan, namun utilitasi pengetahuan tentang kewangan tidak digunakan sepenuhnya seandainya beliau menjadi seorang pegawai pemasaran (sebetulnya beliau patut mejadi pegawai kewangan!).

Sebab itulah, sepatutnya keluaran AF ini mengeluarkan album vokal dahulu barulah boleh kalau hendak jadi DJ ke, atau nak jadi pelakon. Pihak yang bertanggungjawab perlu mengambil kira matlamat membuat AF, menghasilkan penyanyi dan bukannya pelakon. Tambahan pula, AF dilengkapi tenaga pengajar dan dikhabarkan, kononnya ada juga pakar motivasi. Gunakanlah segala utiliti yang ada untuk melahirkan penyanyi. Kalau tidak, atau kalau mahu lebih luaskan lagi skop AF, binalah silibus baru yang mempunyai unsur-unsur lakonan, cuba pikat direktor tertentu untuk membimbing mereka untuk menjadi all rounder. Ini tidak, popular AF jadi DJ. Lepas itu memanjang buat silap semasa baca berita terkini kata orang itu mangkat lah, atau salah sebut nama orang lah. Kalau nak latih jadi DJ, sepatutnya ada akademi DJ (tidak silap, dulu Radio 4 atau Traxx FM ada membuatnya).

Pengkritik/Hakim AF pun kenalah cakap tu "sampai pada ilmunya" Sebagai hakim/ pengkritik kenalah cakap berasaskan ilmu yang kita ada. Kalau setakat cakap "awak menyanyi tiada feeling" atau "lagu baik awak jadikan buruk", budak sekolah Darjah 6 pun boleh cakap macam itu. Apa yang perlu untuk "feeling" itu? Bahagian mana lagu yang baik tu jadi buruk? Takkan satu lagu tu dinyanyikan buruk? Kalau tiada satu bahagian pun lagu itu dinyanyikan baik, bukannya masalah penyanyi tu nyanyi lagu dengan buruk, lagu tu sendiri mungkin sebenarnya buruk! Sepatutnya, hakim/pengkritik mengikuti latihan peserta setiap hari untuk lihat progress peserta; bolehlah peserta tanya tang mana yang hendak ditambah baik menurut persepsi hakim/pengkritik; bukannya satu minggu sekali pandai mengata itu dan ini tetapi tidak langsung dihuraikan apa yang beliau nak. Kalau setakat cakap suara awak macam katak, tang mana suara tu boleh macam katak? Kalau dah suara peserta itupun dah macam katak, kenapa sejak dari awal lagi tidak disingkirkan sahaja peserta tersebut. Pengkritik sepatutnya terlibat sejak awal lagi pemilihan peserta; untuk menyingkirkan suara katak, atau suara nenek kebayan. Cakap berapi macam tahu sangat tapi input kosong. Buatlah muka bangga kritik orang macam dia tu tahu sangat!

Mengantarabangsakan artis kita

Satu lagi, dalam hal mengantarabangsakan muzik Malaysia, ia merupakan satu usaha yang sepatutnya digembling oleh semua pihak termasuk wartawan media hiburan sendiri. Politiking media hiburan kadang kala tidak kurang hebatnya berbanding politiking parti politik di Malaysia. Justeru usaha mengantarabangsakan itu perlu dicetuskan dahulu, tidak kiralah sama ada ke seberang tambak ke, ke seberang Sungai Golok ke, atau merentasi Selat Melaka ke; sesuatu usaha perlu dilakukan.

Mungkin salah satu usaha yang boleh dilakukan adalah pertukaran/perkongsian bijak bagi kedua-dua pihak yang berkaitan. Contohnya, bagi membenarkan pemuzik pasaran Indonesia memasarkan muzik mereka di Malaysia, kita boleh tetapkan satu MoU dengan pihak media di Indonesia untuk memasarkan muzik Malaysia di Indonesia. Barulah wujudnya situasi quid pro quo dalam usaha ini. Kalau kita benarkan muzik mereka sahaja sewenang-wenangnya masuk ke negara kita tanpa kita sendiri hendak menjadikan situasi tersebut sebagai satu peluang, memang sampai bila pun Mawi cuma jaguh kampung yang popular di negara sendiri sebab keuntungan cuma sebelah pihak!

Penutup: Peranan wartawan hiburan kita

Intiha, penulis harapkan wartawan terutamanya dalam hal ini, wartawan hiburan kini menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat untuk membina masyarakat di negara kita. Kurangkan berita berkaitan artis ini "kekwat" lah, atau artis itu keluar dengan boyfriend sekianlah. Betul, mata pena wartawan tidak boleh membunuh; akan tetapi, buat apa kita hendak bunuh sedangkan kita boleh menghidup dan membina? Cubalah siarkan pula aktiviti artis sekian-sekian cuba berkempen untuk kitar semula, atau artis sekian-sekian dulu merokok sekarang sudah tidak merokok dan menyampaikan kepada peminat cara-cara untuk berhenti merokok (kata Pok Nik, hok yang merokok tu lagi hina dari lembu!), atau membantu artis sekian-sekian untuk meningkatkan prestasi, atau artis sekian-sekian membuat kempen gaya hidup sihat, atau artis sekian-sekian (yang bukan penyanyi nasyid atau qasidah) mampu mengajak orang muda pergi masjid, atau artis sekian-sekian dapat mengajar ilmu dan pengetahuan tentang hiburan dan seni (vokal, penguasaan pentas, gaya lakonan, method acting, tone, lukisan). Marilah kita membina bukan semata-mata menghancur. Bak tagline rancangan Melodi yang mereka sendiri kadang kala tak ikut, "kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi!"

No comments: