Monday, April 12, 2010

Jose Luis Chilavert

Menyaksikan penjaga gol Mohd Helmi Eliza Elias, Siapa mengambil sepakan penalti bagi penentuan juara Piala FA Malaysia 2010 di Stadium Nasional Bukit Jalil mengingatkan penulis kepada seorang penjaga gol berkarisma dari Paraguay, Chilavert. Chilavert merupakan lagenda bola sepak tersendiri di negaranya. Walaupun dikatakan sebagai seorang yang panas dan suka "mencari pasal" beliau merupakan kunci kepada kebangkitan Paraguay dalam Piala Dunia terutamanya pada 1998.

Karisma beliau terserlah apabila beliau menjadi antara penjaga gol paling banyak menjaringkan gol melalui sepakan pecuma dan sepakan penalti. Hal ini menunjukkan beliau memang seorang yang terlatih dan dilatih untuk menjaringkan gol dengan cara berkenaan. Selain itu, kecekapan beliau di gawang gol diiktiraf apabila Badan Sejarah dan Statistik Bola Sepak Antarabangsa (IFFHS) menyenaraikan beliau sebagai penjaga gol terbaik tiga kali dalam kerier bola sepaknya.

Sayangnya, sebagaimana gagalnya Helmi menjaringkan penalti penting pada malam itu, maka segagal itulah kebangkitan Paraguay diteruskan dalam pusingan akhir Piala Dunia dalam setiap kali penyertaannya. Walaupun, pada satu ketika, mereka mempunyai kelebihan, namun akhirnya mereka tersungkur jua; mungkin kerana nasib, mungkin kerana tuah, mungkin kerana segala-galanya.

Tahun 1998 misalnya, Paraguay berjaya bertahan asakan bertubi-tubi pasukan Perancis pada pusingan 16 pasukan kalah mati (round of 16) sehingga minit ke 113 apabila Laurent Blanc berjaya menyumbat gol emas buat tuan rumah (waktu itu, peraturan "gol emas" dipakai). Kejayaan bertahan sehingga ke tahap itu dikatakan sebagai jasa besar Chilavert, namun, keputusan tetap memihak kepada Perancis. Selepas daripada itu, segala-galanya adalah sejarah apabila Perancis memenangi "double" iaitu Piala Dunia 1998 dan Euro 2000.

Prestasi yang ditunjukkan begitu cemerlang oleh Chilavert masih gagal membantu pasukannya mara ke peringkat lebih baik daripada round of 16. Namun beliau dikenang sebagai penjaga gol yang cekap dan sebagai kapten pasukan yang berkarisma walaupun beliau hanya berada di gawang.

Seorang penjaga gol kadang-kala lebih daripada seorang penjaga gol. Ambil contoh lain, bekas penjaga gawang MU, Peter Schmeichel. Beliau mula menyertai United pada 1991 dan selepas itu, era monopoli MU dalam Liga Perdana Inggeris bermula. Antara musim 1992/1993 hingga 1998/1999, United hanya terlepas satu kali mahkota kejuaraan kepada Blackburn Rovers (1994/1995). Mungkin secara kebetulan penjaga gol bernama Schmeichel itu ada dalam skuad United. Atau mungkin sememangnya beliau menjadi pendorong monopoli United. Bagaimanapun, tidak dapat tidak, beliau terlibat dalam kelangsungan kejayaan United yang sangat panjang dan signifikan dalam sejarah EPL akhir 90-an.

Walaupun penjaga gawang jarang menjadi tajuk utama akhbar sebagaimana pemain penyerang super atau perancang terbaik pasukan, namun kewujudannya kadang-kala cukup bererti. Lebih-lebih lagi kecekapannya menangkap bola, menangkis serangan pemain lawan dan kelebihan waktu kritikal, menangkap /menepis sepakan penalti. Lebih berharga lagi, kalau beliau sendiri boleh menjaringkan gol melalui sepakan percuma atau penalti.

Cuba lagi Helmi.....


 

No comments: