Tuesday, March 16, 2010

Tenatkah industri muzik kita?


 

Kepelbagaian pertandingan dalam bidang hiburan merupakan sesuatu yang lumrah bagi mencari bakat-bakat baru yang akan menyinar dunia nyanyian pada suatu masa nanti. Namun, kadang-kala, dek kerana terlalu banyak sangat pertandingan nyanyian menyebabkan lambakan artis-artis baru yang akhirnya berlonggok sehingga menyebabkan kebolehpasaran mereka dalam industri muzik Malaysi.a. Ada yang benar-benar berjaya menembusi pasaran Malaysia, ada yang beralih arah ke bidang lain dalam dunia hiburan seperti menjadi deejay dan pelakon.

Perkara inilah yang berlaku di Malaysia. Untuk siaran pencarian bakat nyanyian, ternyata Malaysia jauh lebih banyak rancangannya berbanding siaran utama di US seperti American Idol. Mengambil contoh American Idol, tidak ramai juara rancangan tersebut menembusi pasaran dunia. Bagaimanapun, sesuatu yang harus diketahui ramai adalah betapa pasaran domestik di US sendiri sangat-sangat besar menyebabkan seseorang/sesebuah kumpulan muzik itu tidak perlu sehingga ke taraf antarabangsa bagi berkarya dan "membuat" duit untuk diri sendiri. Malah, banyak juga pemuzik-pemuzik mereka yang bergiat cergas dalam pasaran domestik terlebih dahulu sebelum menembusi pasaran antarabangsa.

Andai kita buat perbandingan antara sana dan sini, nyata sekali keadaannya bagai langit dan bumi. Namun, mengapakah industri hiburan di Malaysia cenderumg mengadakan begitu banyak pertandingan nyanyian yang disiarkan di kaca televisyen (dan belum lagi dikira pertandingan karaoke yang tidak masuk tv!) sedangkan kebolehpasaran artis-artis segera ini biasanya dipertikaikan?

Kalau sebab "memeriahkan lagi dan meningkatkan lagi mutu dan kuantiti produk nyayian Malaysia" yang menjadi justifikasi kewujudan pertandingan tersebut, nyata sekali keadaan kini sebenarnya sangat-sangat berbeza daripada apa yang diharapkan. Industri nyanyian dan muzik Malaysia sebenarnya sudah tenat dan ketandusan keuntungan berbanding apa yang didambakan. Hal ini mendorong menteri bertanggungjawab, Datuk Seri Dr Rais Yatim mewajibkan siaran lagu-lagu tempatan bagi membolehkan industri muzik dan nyanyian kembali bernafas dalam negara sendiri.

Mengapakah keadaan begitu kritikal sehingga langkah berkenaan terpaksa dilakukan oleh pihak kementerian?

Salah satu daripada sebab yang disarankan oleh pengkritik adalah betapa stesen radio di Malaysia (baik kerajaan ataupun swasta) lebih mudah memutarkan lagu-lagu luar terutamanya dari Indonesia berbanding lagu ciptaan warganegara sendiri. Stesen radio di Malaysia didakwa begitu kritikal dan memilih akan lagu yang hendak mereka popularkan di corong radio namun begitu mudah menerima lagu-lagu "indah" dari Indonesia untuk dipopularkan kepada pendengar. Sudahnya, lagu-lagu Indonesia membanjiri siaran radio dan menyebabkan lagu-lagu Malaysia tidak diputar. Dalam satu jam siaran radio di Malaysia, lebih separuh lagu yang diputarkan adalah lagu-lagu Indonesia. Begitulah gamaknya.

Apabila hal ini diutarakan ke pihak pengurusan stesen radio, maka jawapan berikut akan dikeluarkan, "kami hanya memutarkan lagu yang ingin di dengar oleh pendengar." Justeru, disebabkan hawa telinga pendengar lebih senang menerima lagu Indonesia, maka seharusnya mereka memutarkan lagu Indonesia. Oleh yang demikian, disebalik menerima teguran daripada pihak pengkritik, stesen radio meletakkan tanggungjawab penerimaan lagu tempatan ke bahu pendengar pula kerana "pendengar yang hendak mendengar, jadi kami perdengarkanlah!"

Akhirnya, industri muzik di negara Malaysia lumpuh sehingga menyebabkan album yang diperkenalkan oleh penyanyi tidak laku. Ditambah pula dengan kebanjiran artis-artis realiti, artis-artis baru, artis-artis indie, cetak rompak dan saluran alternatif baru bagi mendengar muzik (seperti MySpace, You Tube), maka industri muzik Malayisa bertambah tenat dan jualan album bertambah susut. Kalau hendak diikutkan logik, pendengar tidak lagi perlu mendengar radio bagi mendapatkan muzik-muzik terbaru. Mereka boleh mendengar secara percuma (dengan membayar bil internet) akan lagu-lagu yang mereka inginkan.

Walaupun terdapat pelbagai reaksi tentang arahan kerajaan melalui Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, harus sekali arahan tersebut membuka mata kita tentang langkah kerajaan memelihara industri muzik negara daripada terus lumpuh dek buatan orang sendiri. Begitu mudah kita membiarkan kemasukan lagu-lagu daripada Indonesia sehingga radio kita lebih mudah memutarkan lagu-lagu mereka; keadaan yang bertentangan berlaku di Indonesia. Industri hiburan mereka dipelihara dengan baik bagi menyukarkan artis-artis serantau menembusi dengan sewenang-wenangnya media hiburan mereka. Sangat sedikit sekali penyanyi dan rancangan hiburan (seperti drama) Malaysia yang berjaya bertapak di sana namun berlambak-lambak pula drama sinetron, pemuzik-pemuzik sana yang bergiat cergas di Malaysia. Dari segi itulah juga kebudayaan mereka dapat mereka pelihara sehinggakan pelbagai tuntutan pun mereka boleh buat dan segala lemparan tuduhan terhadap kita.

Masih belum terlambat memelihara budaya kita.....Maka langkah tersebut merupakan pemula

 

No comments: