Tuesday, February 16, 2010

Kenapa orang setia?

Membuat kajian Sains Sosial kadang kala lebih sukar daripada Sains Tulen. Bak laporan Latour dan Woolgar dalam karya magnum opus mereka, Laboratory Life (1979), saintis (sains Tulen) sebenarnya berperang sesama sendiri bagi membentuk fakta saintifik (dan bukannya saintis mengkaji secara objektif sesuatu fenomena). Akan tetapi, bagaimanakah pula sikap tersebut bagi saintis sosial yang biasanya mengoperasikan konstruk-konstruk "nilai," "kualiti," dan "persepsi prestasi" dengan menggunakan soal selidik? Bukankan mereka boleh "me-reka" data bagi memenuhi teori atau aksiom yang mereka kaji? Bagaimanakah objektiviti sains sosial/sains kemanusiaan yang hendak dikaji secara emperikal dapat dipastikan agar ilmu tersebut kekal sebagai ilmu yang "mengkaji fenomena manusia" dan bukannya membentuk apa yang dikatakan sebagai "fenomena manusia."

Mungkin soalan berbentuk falsafah sebegini memerlukan masa yang lebih lama untuk dijawab sebab pembacaan penulis belum sampai ke tahap itu....

Berbalik semula kepada persoalan awal tadi; mengapakah seseorang itu setia (Loyal). Kesetiaan sesama keluarga mungkin boleh kita kaitkan dengan talian darah, bak orang putih "blood is thicker than water." Saudara setia bersama saudara, ibu setia sesama bapa, anak setia sesama ibu bapa. Namun, dalam konteks pemasaran misalnya, mengapakah seseorang itu setia kepada sesuatu jenama?

Kalau persaingan dalam pasaran tersebut merupakan jenis monopoli, maka kita tidak berapa hairan kenapa seseorang itu setia – sebabnya mudah. TIADA alternatif lain. Namun dalam hal persaingan yang pada tahap oligopoli dan ke atas, mengapakah seseorang itu setia kepada jenama atau syarikat tersebut. Contohnya dalam industri telekomunikasi (disertasi penulis untuk MSc Q&P), industri automobil, industri peuncitan minyak petrol, industri makanan segera dan sebagainya. Memanglah agak tidak masuk akal untuk menguji kesetiaan pelanggan terhadap perkhidmatan televisyen berbayar kerana hanya satu syarikat sahaja yang menguasai penuh perkhidmatan tersebut di Malaysia. Namun, cuba kita tumpukan kepada entiti perniagaan yang mempunyai saingan yang jelas. Kenapa seseorang itu suka dengan Proton misalnya sedangkan banyak lagi jenama kereta lain yang berada di pasaran. Atau kenapakah seseorang itu suka jenama pakaian tertentu seperti B.U.M, atau yang taraf tinggi sedikit mungkin Prada, Bonia dan sebagainya.

Begitu juga dengan parti politik. Kenapakah seseorang itu setia? Mengapakah walaupun dengan pelbagai keadaan dan situasi yang menggugat prinsip dan perjuangan parti tersebut sendiri; orang tetap setia terhadap parti tersebut. Kenapa orang setia kepada UMNO, PAS, DAP, MCA, PKR, MIC dan sebagainya. Kenapakah orang tegar menyokong Pakatan Rakyat ataupun BN? Maka, persoalan sedemikian jugalah yang menarik minat penulis bagi memahaminya.

Akhirnya, kita kena sedar bahawa kesetiaan seseorang kepada satu entiti atau seseorang itu merupakan sesuatu yang amat-amat berharga. Kesetiaan mungkin berasal daripada kepercayaan (trust) – maka sebagaimana yang telah dipetik oleh Maxwell daripada bekas ahli politik Kanada, George McDonald dalam Leadership 101 (2002), "To be trusted is a greater complement than to be love." Begitulah hebatnya kepercayaan sebagai pendulu kepada kesetiaan.

Tidak kurang juga kesetiaan membabi buta, atau memang tidak kisah sebab apa pun; sebagaimana yang dimudahertikan oleh Tim Harford dalam The Undercover Economist (2006) sebagai – Lazy customer.

Anda berada di mana?

No comments: