Tuesday, December 8, 2009

Ledakan Teknologi dan Masa Hadapan

Kerosakan skrin komputer riba menyukarkan penulis untuk mencari maklumat di dalam internet dan juga berkarya dalam blog penulis. Begitulah kebergantungan kita terhadap teknologi komputer dan makumat. Apabila berlaku masalah yang tidak disangka-sangka, maka kita seolah-olah tempang tanpa sebarang kontigensi bagi menghadapi masalah seperti kegagalan fungsi komputer dan internet. Seandainya kita menyediakan “back up file” sekalipun, fail-fail tersebut hanya boleh dicapai dengan menggunakan komputer – tetapi bayangkan kalau satu dunia punya komputer kesemuanya telah jahanam! Atau secara tiba-tiba, dengan kemajuan kecerdikkan palsu (artificial intelligent) maka kesemua komputer di dalam dunia ini bangkit melakukan kudeta menghapuskan bangsa manusia?! Apakah kita bersedia untuk menghadapi kemungkinan sedemikian?

Hal ini membawa kepada dua buah filem pasca-moden yang mempunyai kaitan yang amat rapat dengan masa hadapan dan teknologi computer, komunikasi dan maklumat. Filem pertama (atau sebenarnya adalah rangkaian filem) adalah siri Terminator manakala filem kedua adalah Die Hard 4.0 (atau tajuk di USA ialah Live Free or Die Hard) yang mempamerkan jagoan i.e John McClane menentang pengganas siber yang berjaya “merampas” sistem pertahanan, pengangkutan, kewangan dan komunikasi dengan menggunakan internet.

Persoalan yang dibawa oleh kedua-dua filem tersebut adalah menarik untuk kita fikirkan. Apakah kita tidak menjangkakan bahawa dengan kebergantungan kita yang erat dengan teknologi akan kelak memusnahkan kita? Dan adakah kita telah bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan terhadap kegagalan teknologi yang kita? Kita telahpun sedia maklum bahawa ada sahaja helah orang yang berkepentingan dalam penggunaan teknologi siber; maka sebab itulah wujudnya perisian seperti anti-virus, anti spam, anti itu dan anti ini. Seandainya kewujudan virus tersebut yang mengakibatkan kewujudan perisian anti virus, maka bukankah sangat jelas bahawa terdapat pihak yang berkepentingan (dalam erti kata kepentingan wang) dalam kewujudan kedua-dua virus dan anti virus?

Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi tidak dapat tidak menyebabkan kita semakin kehilangan nilai pertemuan sesama manusia (kesemuanya boleh dilakukan secara online), maka apakah kita juga akan kehilangan nilai kemanusiaan apabila kita hanya bergantung semata-mata kepada kepada komputer dan mesin untuk melakukan tugasan dan urusan seharian? Lebih penting lagi, adakah kita sudah bersedia menghadapi sebarang kegagalan dan ancama siber yang tidak dibatasi sempadan geografi apabila kebergantungan kita terhadap teknologi menjadi hampir 100 peratus?

Mempertikaikan tekologi merupakan satu paradoks apabila sedar atau tidak, kewujudan blog ini dan kebolehcapaian artikel ini juga merupakan “sumbangan” teknologi. Mungkin bukan kita yang akan megubah dunia siber kini, namun kesedaran kita terhadap implikasi dan cabaran masa hadapan menyebabkan kita sedar dan sanggup mengadapi risiko yang mendatang. Lagipun, apakah nilainya artikel ini kepada pembaca (yang ditaip menggunakan komputer, dan diterbitkan melalui internet ke dalam blog) seandainya tiada tekonogi?!

No comments: