Wednesday, December 9, 2009

Doaku Untukmu

Sekali lagi, YAB Tuan Guru Pok Nik menyuarakan satu hasrat beliau yang agak kontroversi iaitu akan mendoakan kecelakan terhadap karier politik YAB Perdana Menteri Najib Razak seandainya royalti minyak untuk rakyat Kelantan dinafikan. Perkara tersebut disambut dengan sokongan penuh ahli PAS terhadap hasrat tersebut; juga pelbagai reaksi positif dan negatif terhadap hasrat beliau. Dan ini bukanlah kali pertama beliau yang sangat alim menyuarakan hasrat yang kontroversi. Semasa era reformasi yang lalu, beliau pernah mengeluar kenyataan seperti sanggup bekerjasama dengan syaitan sekalipun bagi mengalahkan UMNO dan sekutu-sekutunya yang sekular.[1]

Doa yang beliau maksudkan lebih berbentuk sebab dan akibat. Kalau PM tidak memberi royalti, maka beliau akan doakan kehancuran karier politik PM atas alasan menzalimi rakyat Kelantan. Hal ini bermaksud rakyat Kelantan tertindas kerana tidak mendapat royalti tersebut dan sebagai kesan kepada keadaan tersebut, PM wajar diturunkan kemusnahan oleh Allah Taala atas sebab kezaliman tersebut. Dalam kata lain juga, seandainya royalti tersebut diberi, maka Pok Nik tidak akan berdoa keburukan dan musibah kepada PM Najib.

Soal sama ada doa memburukkan sesama muslim itu boleh ataupun tidak telah mendapat respon oleh ramai ulama – ada yang membolehkan dan ada yang menidakkan. Tidak kurang juga ada yang meletakkan syarat kenapa boleh dan kenapa tidak boleh [2]. Pada hemat penulis, isu ini seharusnya ditangani dengan objektif kerana isu ini membabitkan satu amalan yang mulia – DOA. Kalau berasaskan kepercayaan politik semata-mata, maka sudah pastilah kita akan membolehkan sebarang apa yang tidak dibolehkan atas dasar politik.

Contohnya, dibolehkan bekerjasama dengan golongan yang sememangnya sekular dan tidak akan mengiktiraf dan memungkinkan kewujudan "daulah Islamiyyah" atas dasar mereka (golongan sekular terbabit) berpaksi kepada keadilan dan turut menentang golongan yang "sekular" dan menzalimi rakyat. Maka, lahirlah paradoks bahawa PAS bekerjasama dengan DAP dan PKR yang sekular untuk menentang UMNO dan BN yang sekular bagi mencapai negara Daulah Islamiyyah?! Bagi golongan PAS, pastilah mereka telah menyediakan dalil aqli dan naqli tentang keharusan untuk bekerjasama dengan pihak sekular demi untuk menjatuhkan kerajaan sekular (Baca: BN) tersebut dan dalil aqli dan naqli mereka pastilah lebih sohih bertaraf hampir kepada mutawatir berbanding hujah-hujah dan hentaman-hentaman yang dibuat oleh mereka yang tidak bersetuju dengan cara tersebut.

Begitulah seandainya politik yang dijadikan bahan ukur untuk sesuatu perbandingan. Maka, dengan sebab itu jugalah, bagi menunjukkan betapa DAP itu memunyai nilai-nilai Islam, dijajalah dengan sehebah-hebahnya bahawa Lim Guan Eng menuruti Khalifah Umar Abdul Aziz di dalam pentadbiran beliau (kononnya pergi bertemu Presiden Iran, Ahmadinejad). MB Kedah yang sememangnya Islam tidak disebut mengikut Khalifah; MB Selangor jauh sekali hendak mereka bandingkan dengan khalifah, maka Lim Guan Eng yang sememangnya sekular itu menuruti jejak langkah daulah khalifah! Dengan mudah sekali mereka menyamakan tokoh Islam tersebut dengan Guan Eng !

Penulis tidak salahkan Pok Nik. Mungkin benar pihak media terutamanya media utama yang dikawal oleh kerajaan memutarbelitkan kata-kata beliau. Mungkin apa yang dikata oleh beliau lain, tetapi diterjemah dan ditulis pula lain dalam akhbar utama. Akan tetapi, sebagai seorang ahli politik yang Islamik dan dikelilingi oleh cerdik pandai permainan politik dan hukum- hakam pun, tak kanlah mereka-mereka ini hendak membiarkan nama Pok Nik juga yang menjadi buruk?

Pok Nik pun selepas ini harus mengambil pengajaran (sebab dah berulang-ulang kali dah) supaya lebih berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataannya dalam media. Kalau sudah tahu akan diputaralamkan, elok kata "no comment"sahaja. Cukuplah meluahkan rasa kesal kepada PM dan kerajaan Malaysia kerana tidak mengurniakan royalti minyak tersebut terus kepada kerajaan Kelantan. Nak doa, doalah supaya PM Najib dikurniakan Allah hidayah memberi royalti minyak tersebut kepada mereka. Bukankah Nabi pernah berdoa untuk memperkuatkan Islam dengan salah satu daripada dua Umar; maka Allah Taala kabulkan doa tersebut dengan pengislaman Umar Al-Khattab [3]. Maka, selayaknya Pok Nik yang begitu alim dan takarrub dengan Allah Taala mendoakan agar Najib kembali ke pangkal jalan; atau lebih baik lagi, perkuatkan PAS dengan Islamnya salah satu daripada dua Lim?

Maka pada hemat penulis, doa-doa tadi lebih banyak mendatangkan impak positif berbanding doa menghancurkan hidup orang lain. Tambahan pula kita diajar menyebut "Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang" (Basmalah) maka kita agungkan sifat Allah yang begitu mulia kepada hamba-Nya; lalu siapakah kita yang hendak mendoakan kehancuran hidup orang lain?


 

___________________________________

Nota hujung

1. Polemik tentang bekerjasama dengan syaitan telah diulas panjang lebar oleh Almarhum Prof Dr Syed Hussein Alatas dalam akhbar Mingguan Malaysia tentang bagaimana Tuan Guru Pok Nik pada ketika itu berkata bahawa beliau sedia bekerjasama dengan DAP bagi menjatuhkan BN; bahkan pertolongan syaitan pun beliau akan terima. Walaupun Tuan Guru menjelaskan bahawa perkataan syaitan itu sekadar bunga bahasa, Setiausaha Akhbarnya pada ketika itu tampil menyokong kenyataan untuk meminta bantuan daripada syaitan dengan mengemukakan dalil-dalilnya tertentu. Lanjutan daripada itu, beliau ada juga mengemukakan bahawa betapa harusny berdoa kepada Allah Taala terhadap kehancuran musuhdan ditimpa bencana. Rukujan lanjut boleh dibuat pada Peranan Syaitan Dalam Perjuangan Islam dan Islam dan Doa Musnahkan Musuh dalam Syed Hussein Alatas, Ke Mana Dengan Islam, Utusan Publication & Distributors, 2002.


 

2 .Satu perbincangan yang baik telah dilakukan oleh bekas Mufti Perlis tentang doa dengan memberikan contoh-contoh keadaan bilakah doa kemusnahan kepada yang zalim itu dimaksudkan. Rujukan lanjut baca Minda Dr. Maza: Antara Doa dan Politik, Mingguan Malaysia, 6 Disember 2009, p. 8.


 

3. Diriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah berdoa kepada Allah Taala agar mengislamkan salah satu daripada dua Umar iaitu bapa saudara baginda Amr bin Hasyim (Abu Jahal) dan Umar Al-Khattab. Allah Taala mengabulkan doa Nabi tersebut dengan pengislaman Umar Al-Khattab yang seterusnya menjadi Khalifah Kedua selepas kewafatan Nabi SAW.

No comments: