Friday, December 11, 2009

Akhil dan tauliah JAIS

Akhbar Harian Metro pada minggu lepas [1] memaparkan satu isu yang menarik perhatian penulis iaitu berkaitan dengan seorang ustaz selebriti, Akhil Hayy yang dihentam oleh Jabatan Agama Islam Selangor sebagai tidak mempunyai kelayakan mengajar ilmu agama. Latar belakang beliau yang dirujuk sebagai bukan daripada golongan agama, kisah penceraian beliau dengan bekas isteri beliau dan ceramah-ceramah beliau yang suka memperkecilkan artis lain dijadikan hujah oleh pihak JAIS dalam merasionalkan mengapa Akhil Hayy dikatakan sebagai "dangkal ilmu agama" dan tidak diberi tauliah oleh JAIS.

Akhil Hayy dalam jawapan balasnya [2] menyarankan agar pihak tersebut menilai betapa tempoh 15 tahun beliau berdakwah tidak wajar dipandang sempit oleh pihak JAIS. Menurut beliau, walaupun beliau bukanlah dari latar belakang agama, beliau ada mempelajari agama dan bermuhasabah di pusat pengajian agama di negara jiran. Ceramah agama beliau adalah berlandaskan Al-Quran dan Hadis dan menjurus ke arah kebaikan.

Pada hemat penulis, perkara ini merupakan satu lagi taktik pihak media melakukan akhbar mereka dengan membangkitkan isu-isu popular sebagaimana kes ini. Mungkin tiada berita yang lebih panas untuk dipampangkan di muka hadapan; lebih-lebih lagi isu tauliah, Akhil Hayy (yang merupakan seorang selebriti) masih lagi segar, maka tup-tup kait kiri kait kanan maka wujudlah pula cerita ini pula.

Beberapa persoalan perlu diberikan penjelasan kepada umum. Pertamanya, apakah yang dimaksudkan dengan "latar belakang agama" tersebut. Adakah seseorang itu perlu memiliki Ijazah Syariah atau Usuluddin ataupun lulusan Al-Azhar atau Jordan; baru dikira sebagai mempunyai latar belakang agama? Apakah kalau seseorang itu tidak belajar sampai ke tahap tersebut akan tetapi, beliau belajar pondok atau madrasah, atau mana-mana institusi pengajian agama yang bukannya universiti; maka beliau tidak memiliki latar belakang agama? Atau seandainya sesorang itu pada awalnya tidak memasuki bidang agama, namum selepas beberapa ketika dalam hayatnya timbul keinginan untuk mendalami agama lalu pergi berguru di masjid, surau, madrasah, pesantren di Indonesia; maka dia dikatakan sebagai tidak memiliki latar belakang agama? Atau bagaimanakah pula seandainya seseorang itu belajar sekolah agama pada awalnya namun tidak pula mendalami ilmu agama pada peringkat universiti – maka apakah beliau dikira mempunyai/tidak mempunyai latar belakang agama? Maka seharusnya pihak-pihak yang berkepentingan (stakeholder) membuat definisi yang jelas tentang "latar belakang agama" kerana kesamaran tentangnya akan menimbulkan kekeliruan dalam mentakrifkan seseorang itu layak berceramah ataupun tidak.

Keduanya adalah persoalan terhadap tauliah itu sendiri – mengapakah dalam banyak-banyak Jabatan Agama Islam, hanya Selangor sahaja yang digembar-gemburkan tentang isu tauliah tersebut? Mengapakah Jabatan Agama Islam lain tidak dihebahkan tentang isu tauliah. Apakah hanya JAIS sahaja yang mewujudkan tauliah atau hanya JAIS sahaja yang menguatkuasakan isu tauliah? Satu lagi perkara ialah sebagaimana yang telah penulis bangkitkan sebelum ini, apakah pak syeikh jemaah tabligh yang melalukan pergerakan dari satu masjid/surau ke masjid/surau yang lain seharusnya mempunyai tauliah?

Isu tauliah JAIS sebenarnya kalau lebih luas daripada yang disangka. Tatkala PM Najib menafikan pembabitan kerajaan Malaysia dalam penangkapan Dr Asri yang lalu, Menteri Di JPM Jamil Khir yang hadir ke dalam konflik itu sebagai orang tengah antara Dr Asri dan seterunya, Timbalan Menteri JPM, Dr Mashitah pula dengan lantang mempertahankan tauliah JAIS tersebut. Tatkala kerajaan Persekutuan dilihat cuba meletakkan masalah ini ke bahu Kerajaan Negeri Selangor, hadir seorang Timbalan Menteri JPM yang mempertahankan isu tauliah tersebut bagi pihak JAIS. Salah seorang MP Pakatan di Selangor pula minta Sultan Selangor supaya campur tangan agar penceramah agama di Selangor tidak lagi perlu meminta tauliah daripada JAIS. Maka siapakah dalang sebenar isu tauliah ini?

--------------------------------------

Nota hujung


  1. Terbitan Jumaat, 4 Disember 2009 dengan tajuk Tak Layak Ajar Agama.

  2. Usah serkap jarang, dalam Harian
    Metro, 5 Disember 2009

No comments: