Friday, December 18, 2009

Lebih berharga dari yang lain

Seolah-olah telah memenangi kejohanan Sukan Sea 2009. Begitulah gamaknya "harga" dan euphoria yang dirasai oleh para peminat sukan dan pemain bola sepak negara apabila pasukan negara berjaya mengakhiri kemarau 20 tahun pingat emas dalam sukan tersebut. Kemenangan tersebut juga menjadi pingat emas terakhir yang dikutip oleh kontingen negara pada temasya dwi tahunan yang di adakan di Laos tersebut. Sesungguhnya, Laos adalah bumi bertuah buat sukan bola sepak negara.

Hadir sebagai underdog, malah kalah dengan lawan yang sama pada peringkat kumpulan, Malaysia berjaya merangkul pingat emas tersebut dengan penuh kejutan kerana Vietnam sudahpun bercanang-canang untuk mencatat sejarah untuk buat kali pertama dikalungkan pingat tersebut. Maka, apakah yang begitu berharganya pingat emas yang satu itu (walaupun dikalungkan kepada lebih 11 orang pemain, tetap dikira sebagai satu) berbanding dengan yang lain?

Pertama adalah betapa penantian yang dirasai oleh segenap lapisan peminat sukan popular tersebut. Sehinggakan, ada yang berpendapat "kalau tak dapat yang lain, bola sepak emas sudah cukup lah.." Hal ini cukup meletakkan bola sepak pada kelasnya yang tersendiri di mata peminat sukan Malaysia walaupun sukan lain seperti badminton, renang, olahraga, silat, tinju turut menyumbang pingat yang sama. Faktor popular merupakan galang ganti kepada yang lain.

Kedua, berasaskan prestasi semasa yang terumbang ambing, siapa sangka skuad muda yang dibentuk oleh Rajagopal (sekarang sudah self-proclaim Raja Sukan Sea) berjaya memenangi pingat tersebut berbanding dengan lawan masing-masing. Malaysia diletakkan dalam kumpulan yang sangat sukar – Thailand dan Vietnam merupakan lawan yang jauh lebih baik berdasarkan prestasi semasa. Kejayaan menumpaskan Thailand untuk mara ke separuh akhir sudahpun menjadi satu "sejarah" tersendiri. Dapat emas pula....! Ini sudah satu yang ganjil dan mengujakan!!!!

Namun, dengan sorak sorai tawa gembira yang dizahirkan oleh setiap pemain bola sepak negara, terkandung juga satu harapan menggunung buat mereka – untuk pergi lebih jauh pada masa akan datang. Perlu diingat, bola sepak Sukan Sea menampilkan pemain negara berumur 23 tahun dan ke bawah, maka sudah semestinya kehadiran Vietnam, Thailand, Singapura dan Indonesia dibarisi oleh skuad pelapis mereka berbanding skuad utama. Ada pemain skuad Singapura yang dikhabarkan boleh bermain untuk dua atau tiga Sukan Sea lagi – maka apakah emas Sukan Sea itu boleh disimpulkan sebagai kejayaan mutlak bola sepak negara?

Satu fakta yang menarik juga, pemain Malaysia secara teknikalnya TIDAK pernah menjaringkan gol semasa menentang Vietnam. Nampak sekali di sini bahawa gol-gol Malaysia terhasil daripada kesilapan pasukan Vietnam – bukan menafikan bahawa gol tersebut tidak sah atau Malaysia tidak berhak mendapat gol – tetapi sebetulnya, pemain Malaysia masih belum menjaringkan gol!

Sukan Sea secara keseluruhannya pula berjaya mencapai matlamat yang rendah yang ditetapkan oleh MOM dan MSN. Bagaimanapun, masih ada penambahbaikan yang luar biasa yang perlu dilakukan oleh beberapa acara yang sepatutnya menghasilkan emas buat negara. Sukan menembak misalnya, dengan kehadiran pemain bertaraf antarabangsa, skuad Malaysia GAGAL langsung memperoleh emas dari lapang sasar. Perkara ini sebenarnya perlu diberi perhatian – jangan dek tenggelam dengan euphoria kemenangan bola sepak semata-mata. Begitu juga dengan takraw, memanah dan lain-lain sukan potensi emas. Pembangunan badminton wanita misalnya telah menampakkan hasil, akan tetapi bagaimana pula dengan yang lelaki? Adakah kita hendak tewas dengan Vietnam atau Laos pula dalam sukan-sukan berpotensi besar dan berkemarau berpuluh-puluh tahun dahulu baru kita hendak bangkit?

Kembali kepada bola sepak, kemenangan emas Sukan Sea Laos merupakan titik permulaan bola sepak negara. Bola sepak Malaysia seharusnya sudah lama melangkaui peringkat Asia Tenggara – dengan memberi cabaran peringkat Asia pula. Prof Emiretus Tan Srr Dr Khoo Kay Kim misalnya, menyarankan agar skuad ini mengekalkan momentum kemenangan untuk kejohanan bola sepak akan datang pula, seperti Piala Asia, Sukan Asia. Maka seharusnya segala-galanya bermula di sini. Bukan mengakhiri kemarau yang panjang yang kita cari. Sebaliknya, menuai hasil yang lebat selepas tanah subur dijaga dan dibaja. Mempertahankan emas pada temasya akan datang itu sudah mesti. Benar-benar menggugat di peringkat yang lebih tinggi, itu yang seharusnya dimulai!

Jangan puji melangit sehingga kejayaan tersebut dicapai.....

No comments: