Wednesday, December 16, 2009

Bantai BTN

Secara tiba-tiba, isu tentang Biro Tata Negara menjadi topik hangat di dada akhbar apabila kerajaan Selangor dilaporkan tidak membenarkan kakitangan kerajaan dan agensi kerajaan negeri serta penuntut institut pengajian kerajaan negeri untuk menyertai kursus yang dianjurkan oleh biro berkenaan. Hal ini diikuti dengan tindakan kerajaan negeri PR yang lain yang dikhabarkan turut serta menguatkuasakan larangan tersebut. Bagaimanapun, berbanding dengan Selangor yang mempunyai "program" perkembangan sahsiahnya sendiri (digelar sebagai SPIES), kerajaan PR yang lain tidak pula menyatakan galang ganti bagi BTN seandainya BTN diharamkan di negeri terbabit.

Isu BTN juga tidak terlepas daripada diulas oleh dua orang bekas PM iaitu Tun Dr Mahathir dan Tun Pak Lah. Namun, sebagaimana biasa, keadaan persekitaran semula jadi masa kini lebih menghighlight pandangan Dr Mahathir berbanding yang lain apabila beliau meluakan betapa kandungan kursus BTN sekarang ini adalah cukup baik (sebagaimana Pak Lah pun memberi respon yang sama). Lalu, pandangan ini dikomen oleh Menteri di JPM, Nazri Aziz bahawa kandungan BTN sekarang perlu diubah selaras untuk mencapai hasrat 1Malaysia. Lalu, pertikaman lidah berlaku antara mereka berdua yang masing-masing agaknya mempunyai kepentingan dalam BTN?!

Penulis tidak sedar sudah berapa kali penulis mengikuti program BTN. Penulis benar-benar ingat penulis ada menyertai satu program BTN yang dianjurkan di UM semasa penulis tahun satu. Program tersebut dianjurkan untuk kesemua pelajar tahun satu secara berperingkat pada hari Sabtu. Pada hari tersebut, pihak universiti telah menyediakan bas dari kolej kediaman untuk ke Perdana Siswa bagi mengikuti kursus berkenaan. Isi kandungan kursus BTN tersebut tidak berapa terpahat di ingatan penulis; yang paling penulis ingati adalah betapa itulah kali pertama penulis berpeluang untuk menaiki bas universiti!

Tidak banyak yang penulis ingati tentang ceramah yang disampaikan oleh pihak BTN. Hanya ada satu slot yang mana penceramahnya begitu bongkak dan takbur dengan berkata, " Si polan polan tersebut, presiden Persatuan Mahasiswa Islam UM, saya kenal dia. Tapi dia tak kenal saya." Apakah penting sangatkah orang mengenali penceramah BTN sampaikan kalau beliau kenal si polan tetapi si polan tak kenal beliau, maka beliau ungkitkan dalam ceramah BTN?

Mungkin penulis juga ada mengikuti kursus anjuran BTN semasa di MRSM dahulu. Memang dalam salah satu kursus yang penulis sertai, ada menerangkan tentang perlembagaan persekutuan, hak istimewa orang Melayu dan sebagainya – kononnya bagi memupuk semangat patriotisme. Bagaimanapun, penulis bersyukur kerana ramai sekali rakan-rakan penulis yang pernah menyertai kursus tersebut; sama ada atas alasan tuntutan tempat kerja (kerja gomenlah nak dikatakan...), disebabkan tuntutan biasiswa (namapun biasiswa kerajaan persekutuan...) mahupun tuntutan IPT. Apakah yang istimewanya kursus BTN, memanglah penulis kurang arif tentangnya.

Dikhabarkan kepada penulis oleh seorang rakan bahawa dalam satu sesi kursus BTN, penceramah yang memberikan kuliah membawa pendengar kepada "realiti politik masa kini" dengan mempersembahkan pecahan parti yang memenangi pilihan raya pada 2008. Lalu, pecahan tersebut dipelbagaikan pula berasaskan bangsa dominan parti politik pula i.e. UMNO dan PAS dikira parti dominan Melayu, MCA dan DAP sebagai parti dominan Cina dan sebagainya lalu menerangkan kesannya terhadap Perkara sekian sekian dalam Perlembagaan Persekutuan.

Penulis dikhabarkan lagi, dalam salah satu sesi yang lain bagi kursus BTN, peserta diberikan kepada situasi untuk membuat keputusan terhadap pemilihan pemenang untuk "tender" yang direbut oleh tiga buah syarikat: Pertama adalah syarikat asing yang mempunyai kepakaran, mungkin mengenakan kos yang tinggi, kedua adalah syarikat tempatan yang menyokong pihak kerajaan tetapi tidak mempunyai kemahiran atau sumber yang mencukupi dan syarikat ketiga pula adalah syarikat yang mempunyi kapabiliti yang baik namun menyokong pembangkang. Maka peserta diminta untuk memilih dan memberikan alasan yang munasabah terhadap pemilihan tersebut.

Pada hemat penulis, tak kiralah namanya BTN ke, atau SPIES ke, sasarannya kena jelas. Kalau hendak wujudkan semangat cintakan negara dan memberikan kefahaman tentang artikel sekian-sekian dalam perlembagaan, maka penerangan yang sejelas-jelasnya harus dibuat agar tidak menimbulkan kekeliruan. Dan bagi pihak yang selalu mempertikaikan hak istimewa orang itu dan ini, seharusnya mereka diberitakan tentang kenapa hak tersebut diberikan kepada itu dan ini. Dan kesemua pihak harus sedar bahawa mendahulukan emosi merupakan punca kepada segala rusuhan yang berlaku di dunia ini.

Mungkin benar kursus BTN perlu diubah. Perubahan harus dilakukan bukan kerana memenuhi kehendak politik ataupun 1Malaysia per se, perubahan penting bagi merencamkan agenda memupuk semangat patriotisme dan memberikan kesan kepada peserta perasaan kekitaan sebagai bangsa Malaysia. Seeloknya slot seperti "realiti politik semasa" boleh kita abaikan dalam kursus BTN kerana setiap parti di Malaysia pun mempunyai realiti politik mereka sendiri. Tinggalkanlah politik dalam hal memupuk patriotisme walaupun agak sukar melakukannya. Kalau semua berbaur politik, maka seeloknya kerajaan menganjurkan kursus Biro Politik Negara pula!

Cadangan lain yang boleh dikemukakan kepada BTN adalah menjadikan kursus tersebut lebih berbentuk menyemai sifat-sifat baik yang universal melangkaui agama, bangsa mahupun politik. Dengan kehidupan manusia yang semakin sophisticated, harus sekali BTN memainkan peranan untuk memupuk kembali nilai-nilai universal yang semakin ditinggalkan orang disebabkan ledakan sains dan teknologi. Apa salahnya BTN memberikan penekanan terhadap hidup berjiran (tak kira bangsa), gotong-royong saling membantu satu sama lain sama ada di peringkat tempat kerja, kawasan perumahan, sekolah mahupun masyarakat. Oleh sebab itu, peserta yang menghadiri BTN juga perlu heterogeneous dari segi demografinya supaya mesej dan nilai yang hendak diterap itu sampai tepat kepada "penonton" (audience) yang diharapkan.

Bagimana pula seandainya BTN dijadikan sebagai penghubung kepada sektor awam dan swasta? Walaupun kerajaan telah banyak sekali mengumumkan insentif bagi merapatkan kedua-dua sektor tersebut di peringkat pengurusan tertinggi seperti jalinan kerjasama, peluang pelaburan dan sebagainya, apakah kerajaan tidak bercadang untuk merapatkan kedua-dua sektor itu di peringkat personel pula? Maka selayaknya BTN-lah yang menjadi satu platform bagi usaha ke arah itu. Kita sering mendengar keluhan dan gesaan kedua-dua belah pihak awam dan swasta tentang betapa mereka kekurangan ini dan itu, tidak dapat ini dan itu dan merekalah yang paling menyumbang ini dan itu kepada pembangunan negara. Maka selayaknya BTN menjadi medium untuk kedua-dua belah pihak berkenalan satu sesama lain untuk membolehkan masing-masing mengetahui peranan yang dimainkan oleh diri sendiri dan orang lain di sektor yang berbeza dalam memacu pembangunan negara.

BTN merupakan satu aset latihan (training) pembangunan yang begitu bernilai seandainya peranannya direncamkan dan ditambahbaikkan dari semasa ke semasa. Dari segi namanya – tata memberikan konotasi prinsip dan kerukunan – sebagaimana tatabahasa, tata susila, tata tertib. Maka seharusnya peranan yang dimainkan oleh BTN lebih luas lagi ke arah mewujudkan rakyat yang benar-benar ikhlas membangunkan negara bangsa. Jangan disempitkan peranannya semata-mata menyedarkan orang ramai tentang realiti politik semasa sedangkan pembinaan tamadun bangsa kita pinggirkan!


 

No comments: