Saturday, December 12, 2009

Soal siat SPRM

Tatkala sebuah mahkamah memberikan keputusan penghakiman bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hanya dibenarkan membuat soal siasat pada waktu pejabat sahaja, maka timbul persoalan fundemantal rentetan keputusan tersebut – Apakah kedudukan keterangan suspek selepas waktu pejabat sebelum keputusan “soal siasat hanya waktu pejabat” diputuskan? Apakah keterangan suspek selepas waktu pejabat itu terpaksa ditolak kerana dilakukan luar masa SPRM boleh membuat soal siasat?

Lebih penting lagi daripada itu, timbul pula persoalan berikut, apakah selama ini SPRM tidak mengetahui bahawa batasan masa mereka boleh membuat soal siasat? Apakah tidak termaktub dalam akta SPRM tentang masa soal siasat dijalankan – kehilangan klausa-klausa tertentu yang menyebabkan pihak-pihak tertentu boleh menyaman kembali SPRM kerana mengambil keterangan di luar waktu yang ditetapkan?!

Apa yang perlu pada masa kini adalah untuk SPRM menilai kembali prosedur-prosedur tertentu yang dijalankan oleh mereka agar tidak mendatangkan sebarang kemusykilan terhadap tindak tanduk mereka. Mereka perlu sedar bahawa pihak-pihak tertentu (baca: politik) akan sentiasa menggunakan SPRM sebagai kambing hitam terhadap sebarang isu rasuah yang melanda baik pihak kerajaan BN mahupun pihak Pakatan. Ayat-ayat biasa kalau orang BN kena tahan adalah – “Itu menunjukkan dia buat rasuah!” Atau “Sahlah dia berasuah!” Atau lebih sinis lagi “Itu semua propaganda pihak BN mencantas ahli sendiri.” Tetapi kalau pihak Pakatan yang terkena tangkap, maka ayat-ayat seperti “SPRM alat BN mengenakan Pakatan!” atau “Kredibiliti SPRM dipersoal” atau lebih sinis lagi, “BN dah tak da modal lah tu, sampai isu lembu pun dijadikan asas rasuah.”

Kejatuhan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia bukanlah sesuatu yang perlu dihairankan; nama pun persepsi. Persepsi boleh dibayangi oleh persekitaran, pengalaman dan “word of mouth” yang belum tentu objektif. Persepsi orang yang melihat sebuah kereta dipandu laju, celok sana dan celok sini pastilah negatif pada mata ramai orang namun seandainya pemandu tersebut sedang membawa orang sakit tenat; atau ibu yang hendak melahirkan anak – siapa yang tahu.

Contoh lain, selain persepsi negatif rasuah, kita juga menghadapi persepsi negatif orang Indonesia yang mendakwa kita mencuri tarian mereka, walaupun sudah terang lagi bersuluh bahawa dokumentari yang diterbitkan tersebut BUKAN DITERBITKAN oleh media Malaysia yang jelas sebenarnya ingin mewujudkan konfrantasi hubungan Malaysia-Indonesia. Kita juga menghadapi persepsi buruk masyarakat antarabangsa bahawa kita menjadi transit penyeludupan manusia sedangkan kita pun sedia maklum, kalau orang luar datang Malaysia tanpa dokumen pun (PATI) untuk mencari rezeki di Malaysia juga dikira sebagai orang yang terseludup.

Dari hal tersebut, adalah wajar untuk kesemua pihak terutamanya parti politik tidak terlaku emosional terhadap hasrat murni kewujudan SPRM bagi membanteras rasuah. Kekhilafan yang berlaku pada SPRM memanglah sangat-sangat janggal, akan tetapi hal tersebut bukan bermakna mereka tidak boleh melaksanakan penambahbaikan berterusan. Ada sahaja pihak yang tidak akan berpuas hati dengan badan pelaksanaan undang-undang, namun kalau kita tidak percaya kepada kesemuanya, adakah kita boleh hidup sendiri tanpa mereka?

Kita boleh sentiasa berteriak bahawa sekian-sekian adalah agen kepada sekian-sekian. Kita boleh terus-menerus menjadi orang yang tidak mempercayai sesiapa melainkan golongannya sahaja. Kita boleh sentiasa membuat perbandingan itu dan ini; namun pada akhirnya, keunikan masyarakat kita yang membezakan segala-galanya. Kita ada pelbagai bangsa yang kesemuanya menuntut hak itu dan ini, kita ada pelbagai agama yang masing-masing menuntut haknya. Adalah lebih baik kita meraikan perbezaan tersebut dengan berhemah daripada asyik terus menerus membabitkan hal-hal politik dalam segenap acara dalam hidup kita.

Kaitkan semua dengan politik, tak payah tidur malam sembang politik!

No comments: