Friday, November 27, 2009

Korban lepas, korban kini

Tatkala kini, sebahagian umat Islam yang terpilih sedang berada di kawasan sekitar kota suci Makkah untuk melaksanakan ibadah haji – puncak ibadah bagi seseorang muslim. Dan sebahagian yang lain sedang bertarung nyawa mereka dan dalam ketakutan takut-takut dibedil oleh senjata musyrikin laknatullah. Sebahagian besar yang lain berada di negeri masing-masing dalam keadaan aman/separa aman menyambut Aidil Adha. Separa aman sebab kawasan seperti di Kelantan dan Terengganu tengah dilanda bah, ada lembu atau kambing yang mati sebelum terkorban!

Penulis pulang ke Kulai (dari Tampoi) untuk menyaksikan beberapa fenomena yang mungkin pada tahun sebelum ini, tidak berlaku – kedai makan buka meriah di sini sana pada malam raya – kedai makanan tomyam – apa demo tok balek ke klate/siye ka...?

Ada yang balik ada yang tidak. Yang pasti, mereka mempunyai jawapan mereka sendiri sebab apa mereka tidak tutup kedai. Mungkin ada yang berpendapat buat apa balik, jalan pun banjir. Atau ada yang merasakan bahawa ekonomi tengah gawat, tak boleh nak tutup kedai... Kita hanya boleh buat andaian.

Ibadah korban sebenarnya adalah satu ibadah yang begitu mulia, kalau ikut mazhab Syafie sunat muakkad. Daging korban disedekah kepada fakir miskin dan ahli qariah untuk dinikmati – aula diberikan secara mentah. Pun begitu, sudah ada usaha pihak ulama luar negara (seperti di negara arab) yang membolehkan daging itu ditinkan agar dapat diberikan ke kawasan yang dicurahi dengan peluru perang, atau dilanda kebuluran melampau – sedangkan umat Islam di situ tidak mampu untuk membuat apa-apa sambutan pun. Maka pada penulis, kegiatan sebegitu merupakan satu kegiatan yang begitu bernas dan tepat pada masanya. Kita tidak boleh hanya berada di takuk lama memikirkan bahawa daging korban itu sekadar beredar di daerah kita sedangkan dengan berjuta-juta ternakan yang terkorban, takkanlah kita tidak boleh agihkan ke tempat yang lebih memerlukan?

Dahulu, Malaysia juga pernah dilanda demam korban unta apabila ada pihak tertentu yang sanggup mengimport unta datang ke Malaysia dengan alasan daging unta itu berbeza dan ia menurut sunnah. Pada hemat penulis, alangkah baiknya kita mengadakan industri penternakan unta sebab kita hendak bersunnah dengan sunnah nabi? Wang yang lebih daripada mengimport unta tersebut (sudah pasti lebih mahal harganya daripada lembu/kambing tempatan) alangkah baiknya kita gunakan untuk belikan lagi kambing atau lembu supaya orang ramai boleh menikmati daging korban?

Dan satu gejala tatkala korban adalah cop mengecom bahagian lembu korban. Apabila seekor lembu sudah ditumbangkan, sudah ada suara-suara yang menyeru, " Hah, ini kepala aku, yang itu ekor aku!" Begitulah gamaknya orang berkehendakkan kepala dan ekor korban!

Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana kita dapat meraikan Aidil Adha sekali lagi dengan tahmid, tasbih dan takbir memuji kebesaran-Nya dengan aman dan damai, tanpa sebarang kekacauan dan huru-hara. Sewajarnya kita mengambil manifestasi ibadah korban itu sendiri untuk kita aplikasikan dalam kehidupan kita supaya kita lebih bertoleransi sesama kita sendiri tanpa perlu mewujudkan sebarang ketegangan yang memungkinkan kita mengorbankan sesama kita sendiri! Sikap berhemah, berhikmah, rasional dan empati harus mengatasi prejudis dan emosional.

Ingat, Korban berkorban; jangan terkorban! Salam Aidil Adha kepada semua.


 

No comments: