Tuesday, November 10, 2009

PAStikah PAS?

Situasi di dalam PAS seminggu dua ini mendapat banyak perhatian pemerhati politik tentang hala tuju dan kepimpinan di dalam parti tersebut. Setelah Pok Nik selaku Mursyidul Am PAS meluahkan di dalam blog beliau bahawa PAS perlu "membersihkan parti" daripada pemimpin-pemimpin tertentu, satu seminar pula diadakan bagi "memperkasakan PAS kembali." Maka, seminar itu pula dijadikan sebagai medan oleh sebahagian ahli PAS dan penganalisis jemputan untuk sama ada melontarkan idea bagi memperkukuhkan parti dan/atau menghentam kepimpinan parti yang berada dalam keadaan ambiguiti. Sehinggakan, akhbar utama telah melaporkan tentang ahli parti yang mempertikaikan siapa sebenarnya "nakhoda" di dalam PAS? Pok Nik ataupun Pok Hadi?

Pada pendapat penulis, perkara tersebutlah yang menjadikan struktur organisasi Pakatan Rakyat begitu unik dan kompleks. Setiap parti mempunyai sekurang-kurangnya dua orang yang "berpengaruh" sama ada dari segi pangkatnya ataupun dari segi gelaran yang diberikan kepadanya. PAS misalnya, mempunyai Presiden; bagaimanapun, ada satu autoriti yang setanding dengan Presiden walaupun tidak mengalami pemilihan parti iaitu Mursyidul Am. Begitu juga PKR, Presiden mereka masih kekal Wan Azizah namun yang dicanang-canang sebagai ketua umum (yang tidak bertanding pun dalam pemilihan parti untuk mendapat pangkat "ketua umum") adalah Anwar Ibrahim. Malah, dalam semua hal pun, peranan Ketua Umum PKR jauh lebih penting berbanding Presiden. DAP pula lebih istimewa. Walaupun ada pengerusi (Karpal Singh) namun Setiausaha Agung mereka jauh lebih berpengaruh berbanding pengurusi.

Hal sedemikian sebenarnya akan menimbulkan tanda tanya seandainya benar-benar Pakatan Rakyat berkuasa pada PRU 13. Siapakah yang bakal menjadi PM? Memanglah yang dicanang-canang adalah Anwar, namun Presiden PKR sebenar adalah Wan Azizah! Seandainya kerusi parlimen yang dimenangi PAS atau DAP lebih besar berbanding PKR, maka adakah mereka akan berkompromi juga untuk membenarkan Ketua Umum PKR itu menjadi PM? Kita mungkin ada TPM yang ramai namun apakah heiraki kuasa itu membolehkan mereka bekerjasama sebagai sebuah pakatan yang mantap?

Berbalik semula kepada PAS, gejala "tidak boleh dikritik" sememangnya dari dahulu sampai sekarang pun ada dalam parti tersebut. Terbaru, seorang ahli akademik UIAM yang selalu menyumbang artikel dalam akhbar rasmi PAS dan sentiasa memihak kepada PAS dalam isu kudeta di Perak dan pelbagai isu berkaitan perlembagaan dan ketelusan pilihan raya, tampil ke seminar pengukuhan tersebut dan mengkritik PAS, ahli PAS nampaknya tidak boleh terima kritikan tersebut dan menuduh beliau "tali barut" UMNO pula! Segala kritikan yang tidak enak didengar di telinga pihak pembangkang akan dilabel sebagai tali barut UMNO dan kerajaan. Begitulah yang berlaku kepada bukan sahaja Prof Aziz Bari, malah Dr Ridhuan Tee Abdullah. Ahli PAS (dan PR) akan bersorak sorai gembira tak terkata seadainya pandangan ahli akademik memihak kepada mereka dan akan mencerca nista seandainya sebaliknya berlaku.

Satu lagi dapatan seminar tersebut adalah betapa PAS kononnya telah kehilangan sokongan orang muda terhadap parti tersebut; satu sindrom yang telahpun dialami oleh seteru kuat PAS iaitu UMNO. Siapakah yang paling beruntung apabila keadaan tersebut berlaku? Sudah pastilah bukan PAS dan UMNO melainkan altarnatif daripada PAS dan UMNO. Golongan muda bukan semuanya lulusan arab dan agama yang mahir menggunakan ayat Quran dan Hadis bagi menghalalkan tindak tanduk mereka. Oleh sebab itu, PAS sebenarnya bukan telah kehilangan sokongan orang muda, namun PAS mungkin salah anggap yang dimaksudkan sebagai "golongan muda." Golongan muda urban mana yang hendak datang ke ceramah-ceramah Tok Guru PAS? PAS perlu mendekatkan diri dengan orang muda bukan dengan imej lebai ketayap putih janggut sejemput lalu bercerita kepada orang muda tentang undi PAS/DAP/PKR masuk syurga, undi yang lain maka nerakalah jawabnya....

Mungkin satu perkara yang sentiasa difikirkan oleh bukan sahaja penyokong-penyokong PAS malah rakyat pada umumnya ialah apakah hala tuju PAS sebenarnya? PAS memiliki dua negeri yang dikuasai PR. Pun begitu, PAS sebenarnya masih lagi diperlekehkan oleh pihak PR. Banyak tindakan yang cuba mereka lakukan dihalang oleh rakan baik tidur sebantal mereka iaitu PKR dan DAP. PAS kini sebenarnya dilihat seolah-olah kehilangan prinsip, kalau dahulu tegar mengatakan "kita tidak bekerjasama dengan UMNO kerana menyokong kuffar laknatullah; maka sekarang ini mereka sebenarnya sedang menjilat sendiri ludah dan tomahan mereka apabila bertindak sami'na wa ato'na pula dengan segala rakan PR lain. Apakah PAS tidak yakin dengan perjuangan mereka sendiri sehingga sanggup membontotkan diri mereka mengikut bayang-bayang orang lain?

Satu lagi perkara yang penulis musykilkan adalah betapa PAS seharusnya menjadi agen kepada penyebaran Islam di kalangan orang bukan Melayu – namun apakah tanggungjawab itu telah dilaksanakan? Memanglah tanggungjawab dakwah itu terletak ke atas tangan semua muslim namun sebagai parti yang mengaku diri mereka lebih Islam daripada yang lain dan membawa penyokong mereka memasuki syurga, apakah cukup sekadar penyokong mereka menyokong Ngeh dan Teresa lalu mereka akan dikira memasuki Islam secara keseluruhannya? Seharusnya mereka yang digelar sebagai Parti ISLAMlah yang menjadi pendulu kepada tindakan untuk menyebarkan agama Islam dengan berkesan, dan bukannya bermuka-muka bahawa mereka lebih Islam di hadapan satu pihak dan bertindak sebagai Islam yang lebih fleksibel di satu pihak yang lain!

Akhir kalam, PAS sebenarnya sebuah parti yang sangat berpotensi untuk mara ke hadapan dan lebih jauh. Ramai orang bukan Islam yang kini semakin terbuka untuk menerima PAS sebagai pilihan mereka. Pun begitu, janganlah biarkan mereka menyokong PAS kerana mereka bencikan BN/UMNO per se. Hal ini menyebabkan potensi PAS sebagai sebuah parti yang dihormati dan menunjangi perjuangan Islam akan direncatkan dengan sokongan palsu daripada mereka. PAS seharusnya membentangkan halatuju yang lebih baik bersama-sama kepimpinan yang lebih jelas bagi meyakinkan kembali penyokong-penyokong mereka kepada parti tersebut. Jangan dibuai mainan politik yang mengasyikkan sehingga mereka terkena sumpahan yang sedang melanda UMNO. Jangan biarkan kesucian parti yang membawa pengikutnya ke syurga itu dijijak-jijak oleh pihak-pihak berkepentingan lain!

No comments: