Friday, November 27, 2009

Ke manakah perginya identiti kita?

Ke manakah perginya identiti kita?

Tajuk dan ulasan pojok /rencana hiburan di dalam akhbar kadang kala menarik dan wajar kita perhatikan akan kerelevenannya. Selain dari tajuk-tajuk popular seperti PR ini terlebih sudu dari kuah, atau artis itu sudah tidak tinggal sebumbung dengan suami/isterinya, ataupun artis sekian rapat dengan VVIP atau artis sekian, tajuk "Entah bila kita nak sedar" yang disiarkan akhbar Harian Metro
[1]
merupakan tajuk dan rencana yang menarik untuk kita bincangkan.

Dalam artikel tersebut, dibangkitkan isu dua ikon hiburan Indonesia (sebuah adalah kumpulan dan sebuah lagi penyanyi solo) menyanyikan semula lagu artis Malaysia yang popular dan bertaraf "malar hijau." Tindakan tersebut telah mengundang reaksi negatif oleh salah seorang daripada ahli kumpulan di Indonesia yang antara lain mengajak peminat dan penggiat seni Indonesia melestarikan lagu Indonesia yang indah-indah dan jangan lagi menyanyikan lagu Malaysia [2]. Lalu, artikel tersebut membuat ulasan yang panjang lebar tentang betapa teguh dan protectifnya media di Indonesia dalam mempertahankan seni budaya mereka dan betapa longgarnya pula media di Malaysia dalam bukan sahaja mempertahankan seni kita, malah dalam usaha mereka (pihak media) memahsyurkan seni budaya dan lagu Malaysia sendiri di arena sendiri.

Penulis kira, apa yang dibincangkan dalam artikel tersebut ada kebenarannya dan seandainya dilihat dari skop yang lebih luas, maka perkara yang sama juga akan dapat kita rasai. Selain daripada kita membiarkan dengan sewenang-wenangnya tayangan drama "mengarut" dan alunan muzik Indonesia di kaca televisyen dan corong radio, kita juga dengan mudah membiarkan sahaja warisan batik kita yang sudah semestinya jauh berbeza daripada batik Indonesia dimilikwariskan kepada negara Indonesia. Kita juga hanya mendengar dan bergosip situ dan sini tanpa sebarang tindakan drastik tatkala penyokong Manohara Odelia Pinot mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran mengutuk Malaysia dan membakar bendera Malaysia [3] sedangkan seharusnya mood pada ketika itu adalah mood pemilihan Presiden Republik Indonesia! Dalam erti kata lain, SBY menang sebab peduli apa SBY menang Mereka rela mempertahankan Manohara yang kononnya dalam keadaan sakit "didera" kerabat Kelantan yang sanggup pergi melakukan road show ke hulu dan ke hilir seolah-olah beliau dizalimi oleh Yang Maha Zalim lalu melambai-lambai dan melemparkan senyuman "pahit" daripada mendengar ucapan manifesto presiden daripada calon-calon presiden pada ketika itu![4] Blog-blog dan forum-forum tertentu begitu berkobar-kobar memburukkan Malaysia dan melaknat rakyat Malaysia disebabkan isu Manohara sahaja!

Sebaliknya, rakyat Malaysia tidak bersikap demikian. Mereka rela untuk menerima segala-galanya dengan pasrah. Tak apalah kalau batik itu menjadi "warisan Indonesia." Tak apalah melambak-lambaknya lagu-lagu Indonesia. Sedap didengar. Kita harus memberi peluang kepada kumpulan Indonesia bertapak di Malaysia. Mereka memberikan pulangan dan membuat pertukaran budaya. Kita pasrah apabila ada anak gadis kita yang dilarikan ke Lombok. Pasrah sahajalah. Berilah peluang anak gadis kita itu jadi warga Indonesia pula. Tak pun, kalau keluarga mereka di Indonesia itu hendak datang ke Malaysia, dapatlah tinggal bertahun-tahun di Malaysia, jadilah PR Malaysia. Kita mudah sekali hendak memberikan kembali kewarganegaraan Malaysia kepada rakyat Malaysia yang sudah melepaskan kewarganegaraan Malaysia sebab hendak jadi warganegara negara lain. Ahli politik kita memperjuangkan hak bekas warganegara. Kita begitu bersungguh-sungguh mempertahankan sekolah vernakular bagi menjaga budaya dan bahasa rakyat kita walaupun tindakan tersebut akan kekal mempolarisasikan kaum dalam rakyat Malaysia. Ahli politik kita berjuang biar satu papan tanda itu penuh dengan tulisan pelbagai bahasa; kalau boleh, bahasa Iban, Semang-Negrito, Senoi, Bidayuh pun kita hendak letak dalam satu papan tanda. Ahli parlimen/ADUN kita pun lebih selesa berbahasa Inggeris apabila menjawab soalan daripada wartawan – almaklumlah hendak jadi global gamaknya! Kita pasrah dengan kewujudan "China Town", "Souk Arabia", "Little Ranggon" "Little Africa" di bandar-bandar besar negara. Kita pun pasrah dengan kehadiran pak hitam datang kononnya belajar ke Malaysia tetapi ada diantara mereka yang membuat masalah itu dan ini di sini!

Dua puluh tahun nanti, kita pun tidak tahu apa yang akan berlaku dalam masyarakat Malaysia. Mungkin kita akan dipenuhi pelbagai unsur luar negara yang datang ke Malaysia... bak mengikut tagline pelancongan kita... Malaysia Truly Asia....!

P/s: Ke manakah perginya identiti kita....?

_____________________________

Nota hujung

[1] Ditulis oleh Norhadiani Baharom, 24 November 2009.

[2] Disiarkan dalam portal hiburan Kapanlagi.com.

[3] Penulis ada mengulas tentang kenapa berlaku reaksi yang berbeza antara Malaysia dan Indonesia, rujuk artikel penulis Perlunya Memahami Graviti di blog penulis, terbitan 15 September 2009.

[4] Perkara tersebut merupakan bingkisan pengalaman rakan penulis yang kebetulan berada di kota Jakarta tatkala pemilihan presiden yang terbaharu berlangsung. Apabila ditanya bagaimanakah keadaan penyokong politik di Indonesia, rakan penulis menjawab, "Tak ada perhimpunan kempen presiden... Yang ada ialah tunjuk perasaan besar-besaran menghentam Malaysia disebabkan isu Manohara. Begitulah hebatnya penangan Manohara, lebih hebat daripada calon presiden. Kalaulah pada ketika itu Manohara tawar diri jadi calon presiden, nescaya Manoharalah pemenangnya!

No comments: