Sunday, November 15, 2009

Perangkap-memerangkap siapa terperangkap?

Kesungguhan bekas Menteri de fecto undang-undang, Zaid Ibrahim untuk mendaftarkan Pakatan Rakyat sebagai sebuah entiti politik yang sah mengundang pelbagai implikasi yang boleh berlaku seandainya Parti Rakyat Malaysia (PRM) itu benar-benar sah. Implikasi tersebut boleh jadi positif kepada PR/PRM dan boleh jadi juga negatif kepada mereka.

Implikasi pertama ialah betapa PR akan dapat bertanding sebarang pilihan raya dengan menggunakan satu saja lambang. Perkara tersebut secara tidak langsung akan memberikan kesan psikologi kepada pengundi apabila hendak mengundi kelak. Satu sahaja lambang telah memberikan konotasi kepada pengundi bahawa mengundi calon UMNO bemaksud mengundi MCA, MIC dan komponen BN yang lain. Hal yang sama juga akan berlaku di dalam PR. Mengundi calon DAP bermaksud mengundi PAS dan PKR dan dalam masa yang sama, mengundi calon PAS juga bermaksud mengundi DAP dan PKR. Dilema tersebutlah yang mungkin akan melanda pengundi apabila hendak mengundi kelak.

Kedua adalah betapa selepas ini, ketiga-tiga parti yang terbabit i.e. PAS, PKR dan DAP perlu melantik seorang "Pengerusi" atau "Ketua" kepada parti tersebut. Penaja PRM misalnya mencadangkan Tuan Guru Pok Nik sebagai ketua umum/pengerusi kepada PRM. Malah, beliau juga meminta Anwar Ibrahim, Hadi Awang dan Lim Kit Siang memberi laluan kepada Pok Nik untuk mengetuai PRM. Hal ini mengundang pelbagai reaksi daripada pihak PR sendiri kerana masing-masing pastilah mahu ketua parti masing-masing sebagai ketua PR. Adalah tidak dapat dipastikan apakah "ketua PRM" itu adalah kelak menjadi PM seandainya PRM menang pilihan raya.

Ketiga adalah akan wujud apa yang dikatakan sebagai sistem politik "dua parti" sebagaimana yang diramalkan oleh sebahagian penganalisis politik dan kewujudan sistem tersebut kononnya akan membantu memacu Malaysia ke arah sebuah negara maju. Hujah bagi keadaan tersebut adalah dengan membandingkan sistem politik negara-negara lain sebagaimana Amerika Syarikat.

Keempat adalah pendaftaran tersebut sekaligus menunjukkan kepada rakyat bahawa PR atau PRM benar-benar serius ingin menjadi parti yang memerintah Malaysia dan sebagai alternatif terbaik terhadap BN. Hal ini secara tidak langsung akan "memakan diri" BN yang selama ini mempertikaikan PR akan kesediaan mereka bersatu di bawah satu lambang dan entiti politik yang sama. Sebagaimana yang dinyatakan tadi, kini mengundi DAP bermaksud mengundi PAS; maka ada kemungkinan pengundi Melayu di kawasan majoriti cina akan lebih mudah memangkah DAP berbanding BN.

Seandainya pendaftaran tersebut berjaya, kesamaran kewujudan PR akan berubah menjadi lebih nyata. Bagaimanapun, ada juga kemungkinan kewujudan PR dalam satu entiti yang sama akan menjerat sama ada BN ataupun PR sendiri. Mainan politik pihak BN dan PR nampaknya tidak mungkin akan surut sehingga berlaku pilihan raya ke 13. Pun begitu, belum tentu politiking tersebut tamat seandainya keputusan PRU 13 tidak konklusif seperti yang berlaku dalam PRU 12. Rakyat akan hanyut dalam permainan politik yang mereka mainkan. Tidak hairanlah, seandainya terdapat piala dunia politik, ada kemungkinan Malaysia boleh menjadi juara!

No comments: