Saturday, November 7, 2009

Bonus oh bonus

Tatkala Belanjawan Negara 2010 yang telah disampaikan oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak menerima reaksi positif dan negatif, ada juga harapan mereka yang berharap tidak menjadi kenyataan. Perkara ini merujuk kepada bonus untuk penjawat awam yang dicanang-canang ole Cuepacs sebanyak 2 bulan gaji. Selepas harapan tersebut tinggal harapan, Presiden Cuepacs pula dengan bersungguh-sungguh ingin mengadakan pertemuan dengan PM bagi membincangkan isu bonus 2 bulan gaji tersebut (dan juga isu-isu lain yang berbangkit). Respon PM ? "Adalah salah dari segi moral untuk Cuepacs membuat tuntutan bonus pada ketika negara masih lagi dalam fasa kegawatan ekonomi dan kewangan!"

Presiden Cuepacs, Omar Osman pula dalam mengulas kenyataan "salah dari segi moral" tersebut menyatakan bahawa permintaan bonus 2 bulan itu adalah hasil daripada mesyuarat kongres dan bukannya bersifat peribadi. Menurut beliau lagi, tuntutan itu adalah bagi memperjuangkan hak kakitangan awam yang antara lain tidak menerima kemudahan seperti bonus tahunan sebagaimana yang dinikmati oleh kakitangan swasta. Beliau turut kecewa dengan pernyataan salah dari segi moral tersebut (Berita Harian, 6 November 2009)

Beberapa perkara perlu penjelasan dalam menyetuh isu ini. Pertamanya adalah soal moral. Penulis sejujurnya tidak memahami sudut manakah moral seseorang itu dianggap salah seandainya membuat tuntutan. Mungkin yang dimaksudkan PM adalah tidak wajar untuk membuat tuntutan bonus tersebut kerana negara tidak mempunyai perbendaharaan untuk memenuhi tuntutan tersebut. Disebabkan keadaan kegawatan ekonomi, maka adalah tidak sesuai untuk kongres berkenaan mengadakan tuntutan.

Bagaimanapun, tuntutan sebenarnya adalah sekadar satu tuntuan dan isu kesalahan moral sebenarnya tidak timbul dalam tuntutan ini. Isu yang timbul lebih kepada kewajaran membuat tuntutan sedemikian rupa. Cuepacs pun bukannya membuat mogok lapar ataupun tunjuk perasaan sambil berbogel bagi menuntut bonus tersebut. Sebenarnya, tuntutan lebih kepada mencacatkan kredibiliti kerajaan yang tidak dapat memenuhinya atas dasar kekurangan dana untuk membayarnya.

Keduanya adalah isu apakah yang dimaksudkan dengan bonus? Apakah bonus itu wajib dikurniakan oleh majikan kepada pekerjanya? Apakah isu bonus itu adalah perkara yang termaktub dalam persefahaman hak-hak pekerja terhadap majikannya? Perkara ini pun mesti jelas. Memang benar kakitangan swasta menikmati pelbagai manfaat apabila bekerja dalam sektor swasta tetapi hal yang demikian bukan bermaksud kakitangan kerajaan tidak menerima sebarang manfaat daripada kerja tersebut dan hanya memperhambakan diri sahaja untuk berkerja dengan kerajaan.

Penulis mempunyai ramai kenalan sektor swasta yang bekerja sehingga 6 hari seminggu dari jam 9 pagi hingga 5.30 petang semata-mata untuk menikmati apa yang dikatakan sebagai "kelebihan seperti bonus tahunan" yang diwar-warkan oleh Omar Osman. Ada juga yang diberhentikan kerja kerana tidak lagi sanggup digaji oleh majikan dan ada juga yang dipaksa bercuti tiga hingga empat hari seminggu bagi memotong kos operasi syarikat tersebut disebabkan kegawatan. Dan mereka yang bercuti tiga hingga empat hari seminggu tersebut pastilah hanya mendapat gaji sebanyak "empat atau tiga hari berkerja"sahaja (bebanding mereka yang bekerja penuh). Akan tetapi, mereka tetap terus bekerja juga atas dasar itulah caranya untuk mendapatkan sesuap nasi dan menikmati secebis rezeki.

Bilakah pekerja swasta ini mendapat "kelebihan bonus tahunan" yang begitu didambakan oleh kongres pekerja awam? Jawapannya adalah apabila bisnes syarikat mereka memperoleh keuntungan bersih melebihi kos operasi yang ditanggung oleh syarikat. Kalau tidak ada keuntungan atau syarikat itu rugi, bagaimana pula? Jawabnya TAK DA BONUS lah....! Apa yang boleh pekerja swasta ini buat? Takadapapa.... Nak buat pinjaman bank? Sekarang ni memang susah nak dapat...(Kakitangan awam lebih mudah mendapat pinjaman bank....) Nak buat mikrokredit? Skim mikrokredit pun lebih mengutamakan kakitangan awam. Jadi, apalah sangat " kelebihan bonus tahunan" pekerja swasta berbanding yang pekerja awam.

Hal tadi adalah isu bilakah masanya orang mendapat bonus. Isu yang ketiga adalah layakkah kakitangan awam kita medapat bonus? Apakah bonus itu merupakah HAK PEKERJA? Penulis pun tidak pernah membaca kontrak atau terma syarat bekerja sebagai penjawat awam; sebab setiap kali penulis pergi temuduga SPA tak pernah lulus! Maka penulis sebetulnya tidak tahu adakah di dalam kontrak atau terma syarat bekerja tersebut disertakan dengan klausa sekian-sekian yang melayakkan kakitangan awam menerima bonus walau apapun yang berlaku di dalam dunia ini. Bonus yang diberikan kerajaan bukannya bersifat hadiah kerajaan sebaliknya adalah hak pekerja awam.

Namun, layakkah bonus bagi perkhidmatan awam yang mana agensinya memesan dua buah komputer riba dengan harga lebih RM 84 000? Layakkah perkhidmatan awam menikmati bonus yang mana kakitangannya memoncongkan muka apabila orang kebanyakkan datang ke kaunter untuk berurusan dengan mereka? Layakkah bonus bagi perkhidmatan awam yang melambat-lambatkan prosedur biasa yang sepatutnya boleh diselesaikan sehari dua tetapi hanya diselesaikan berbulan-bulan? Layakkah perkhidmatan awam mendapat bonus apabila pelanggan selalu menerima karenah birokrasi yang maha dahsyat daripada penjawat awam semata-mata untuk mendapatkan perkhidmatan daripada mereka? Pergi kaunter sini disuruh pergi kaunter sana.... Tanya orang ini katanya bukan tanggungjawab dia.... tanggungjawab orang lain tapi dia tak datang la.....

Penulis pergi ke sebuah klinik haiwan Jabatan Perkhidmatan Haiwan bagi mendapatkan ubat untuk kucing – kucing belakang rumah penulis selesema (kasihan...). Di kaunter perkhidmatan pelanggan kelihatan seorang wanita umur pertengahan sedang menerima ubat untuk kucingnya. Dia berbual-bual dengan pekerja di kaunter itu tentang ubat-ubat yang perlu diberikan kepada kucingnya sedangkan dia tidak membawa kucingnya datang ke situ (kononnya dua tiga ekor). Selepas habis perjumpaannya dengan pekerja kaunter, penulis pula bertanya kepada pekerja tersebut tentang ubat selesema untuk kucing.

"Tak bawa kucing itu?" tanya pekerja kaunter klinik haiwan.

"Saya tinggal jauh, dari Kulai datang ke sini. Kucing tu liar, tak kan nak tangkap bawa ke mari?" jawab penulis.

"Oh, kat Kulai kan ada klinik haiwan. Kenapa tak ke sana sahaja?" tanya pekerja tersebut penuh skeptik.

"Saya tak tahu pula ada klinik haiwan kat sana...tapi nak mintak ubat saja Nak menangkap dia bawak masuk dalam kereta susah.... kucing liar bukannya bela, kesiankan dia saja..." jawab penulis.

"Saya tak tahu la. Masa perkhidmatan dah habis ni. Awak tak baca ke jadual kat luar. Jadual itu ada tulis tentang masa. Awak tak baca ke? Saya tak boleh buat apa-apa ini. Awak patutnya tahu jadual kat sini... Bla...bla...bla..." bebel pekerja tersebut pasal jadual.

Layakkah pekerja perkhidmatan awam tersebut mendapat BONUS?


 

 

No comments: