Thursday, January 29, 2009

Aku dan Birokrat

Enjin Kancil GX660 tahun 1995 (second hand) penulis selalu mengalami satu masalah yang sama - gasket terbakar - menurut kata mekanik. Tidak tahulah mengapakah sekeping gasket itu selalu terbakar lalu menyebabkan pelbagai komplikasi lain - enjin bercampur air, enjin panas tak surut-surut panasnya, air dalam radiator selalunya berkurang. Pernah sekali kereta tersebut masuk bengkel di Bangsar (semasa itu penulis tahun 2 di UM, tak tau mana nak cari bengkel lagi masa itu) kena sembelih RM800 dengan "pomen Busat" disitu. Menurut pomen tersebut - gasket terbakar, enjin masuk air (kononnya air dari radiator boleh masuk enjin - apa ke betul ke tu?), head ada problem.....PTPTPu pun semasa itu sudah kering, terpaksalah menebalkan muka meminta bantuan FaMa....

Namun, menurut rakan penulis (belajar Kejuruteraan di UTM, sekarang ini pensyarah di Universiti Malaysia Pahang, sedang buat Master UKM) "ape ke hal (pekejadah) pula gasket tebakar?" Ibarat kata orang Pahang, "Pede'oh je tu" Namun, nasihat yang paling penting yang penulis peroleh ialah "Kok ye pun nak betulkan kereta", kata sahabat penulis, Martin, "jangan betulkan lagi kat bengkel busat tu...,Wayar signal terputus, dikatanya wiring satu kereta problem...!"

Sesudah fed up dengan perangai enjin lama, penulis mengambil keputusan untuk menukar enjin, upgrade dengan 850. Semuanya penulis buat semasa cuti semester di Kulai. Mencari enjin bukan problemnya, tetapi mendapat kelulusan JPJ; itulah masalah besarnya. Selepas dipasang enjin tersebut, kereta perlu dihantar ke Puspakom. Memanglah terang-terang dicop tak lulus - setelah sehari suntuk menunggu di Puspakom. Petukaran enjin dari cc rendah ke cc tinggi perlu mendapat kelulusan JPJ Putrajaya!

Penulis pergilah ke Putrajaya. Sebesar-besar Putrajaya yang dimegahkan itu, tempat parking awam punyalah sedikit. Tetapi, hendak buat macam mana? Parking sahaja mana-mana tempat boleh parking. Penulis masuk ke bahagian teknikal JPJ dan dengan naifnya bertanya dengan pegawai di kaunter bahagian tersebut tentang prosedur yang diperlukan untuk mendapat kelulusan pihak JPJ. Dengan muncungnya, pegawai tersebut memberikan borang kepada penulis. Penulis bertanya, bilakah keputusan permohonan tersebut boleh diketahui, lantas pegawai tersebut berkata "Ini kes pegawai tinggi ni, kurang-kurang sebulan ni!" Penulis bertanya, "Tak boleh cepat sikitkah? Kereta saya hendak berulang dari Damansara ke PJ." "Masalahnya," kata pegawai tersebut, "pegawai yang berkenaan bukannya senang. Banyak kena pergi mesyuarat. Hari ini pun dia tak ada. Memang lama sikit."

Setelah penerangan hendak tak hendak oleh pegawai tadi, beliau memberikan kepada penulis satu kad sebagai kad feedback yang perlu dibawa untuk menuntut surat kelulusan JPJ. Kad tersebut lengkap dengan tarikh hari tersebut (misalnya 12 hb) dan nombor siri. Sebulan selepas itu, penulis ke JPJ Putrajaya lagi untuk mendapatkan surat kelulusan tersebut. Sayangnya, kaunter JPJ bahagian teknikal tatkala itu tiada orang. Dikhabarkan bahawa masa urusan telah tamat (tamat sebelum pukul 5.00 petang) Dengan hampa dan kecewanya, penulis terpaksa pulang tangan kosong. Penulis terpaksa hadir sekali lagi untuk mendapatkan surat tersebut pada hari-hari berikutnya.

Menariknya, tarikh pada surat yang dikeluarkan pada surat tersebut tercatat tarikh sehari sebelum penulis datang ke JPJ Putrajaya! (dalam kes ini, 11 hb!) Bukankah sesuatu yang aneh apabila surat rasmi yang dikeluarkan bagi kelulusan tersebut dikeluarkan sehari sebelum pelanggan memohon kelulusan? Hebat bukan? Kuasa psikik apakah yang digunakan oleh JPJ untuk mengetahui kehendak pelanggan sebelum pelanggan tiba di JPJ Putrajaya? Lebih aneh lagi, surat yang telah "dikeluarkan" sehari sebelum penulis datang ke JPJ Putrajaya kali pertama tersebut perlu mengalami proses satu bulan sebelum boleh tiba di tangan penulis.

Mungkin pegawai tersebut perlu meneliti dengan sebaik-baiknya huruf dan tatabahasa dalam surat yang bakal diberikan kepada penulis. Atau mungkin terlalu banyak sangat permohonan tukar enjin sebelum penulis menyebabkan pegawai tersebut terpaksa membereskan satu persatu dahulu masalah mereka sebelum membolehkan surat tersebut diletakkan di bahagian kaunter untuk penulis kutip sendiri. Proses-proses tersebut memakan masa sebulan lamanya ! Atau mungkin pegawai yang bertanggungjawab menaip surat tersebut terpaksa menaip satu perkataan satu hari selama sebulan sebelum surat tersebut lengkap!

Itulah pengalaman penulis dengan birokrat. Sebagaimana kata Datuk Dr. Salleh Mohd Nor, the bureaucracy is killing the country. Mungkin sudah tiba masanya INTAN atau agensi berkaitan benar-benar mengajar pegawai kerajaan yang dilatih mereka untuk memasukkan kecepatan masa sebagai salah satu indikator kualiti dalam sesuatu perkhidmatan. Kepuasan pelanggan terhadap mereka adalah salah satu indikator kepada kepuasan rakyat terhadap kerajaan.

No comments: