Friday, August 31, 2012

Menepati janji

 

Sebagaimana setiap tahun Hari Kemerdekaan Negara mempunyai tema atau 'cogan katanya' sendiri, tahun ini masih meneruskan tradisi yang sama. Sekadar rekod, terdapat beberapa tahun pada akhir pemerintahan Tun Dr. Mahathir yang mengekalkan tema 'Keranamu Malaysia.'

Tahun ini, tema yang digunakan pula agak kontroversi kerana mempunyai persamaan dengan cogan kata kempen politik BN iaitu 'Janji Ditepati.' Dan kita perlulah jujur sejujur-jujurnya dapat membuat perbandingan betapa sama sebiji sebentuknya tema itu dengan 'cogan kata' kempen tak rasmi BN itu.

Malah, BN juga menggunakan frasa yang sama semasa membuat jelajah ala-Jom Heboh dengan pimpinan tertinggi mereka iaitu PM dan TPM sebagai pemberi kata-kata aluan dan ucapan politik. Bolehlah dikatakan juga yang kempen BN kini telah beralih ke fasa baru setelah ungkapan 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan menjadi 'wirid' di bibir-bibir pemimpin politik BN.

Penggunaan frasa 'Janji Ditepati' tidak boleh dianggap luar biasa. Malah, frasa tersebut bolehlah dikatakan tepat pada masa dan keadaan yang memihak kepada mereka (opportunist).

Apabila Pakatan Rakyat (PR) berjaya merendahkan majoriti kerusi BN, dan memenangi beberapa buah negeri yang cukup bererti (baca: maju dan kaya), mereka terperangkap denga segala janji yang dibuat pada manifesto yang pernah mereka kemukakan. Janji-janji tersebut indah-indah belaka dan ada yang dapat dipenuhi, ada juga yang tidak. Contohnya, air percuma, setiap kelahiran dikurniakan keraian, setiap anak yang ke IPT diberikan sagu hati, WiFi percuma dan bantuan ibu tunggal; begitulah hebatnya manifesto mereka. Lunak dan muluk kalau didengar.

Sebaliknya, setelah beberapa; atau banyak sekali perkara yang tidak dapat dipenuhi, mereka mula mencari helah baru untuk menutup keaiban dan kecelaan diri. Perlembagaan, isu ketelusan pilihan raya dan korupsi menjadi inti pendinding kepada kelemahan dan kekurangan mereka. Malah, secara tiba-tiba pula, isu pendidikan tinggi percuma pula dimanipulasikan (atas kegagalan mereka menyediakannya di negeri-negeri yang ditadbir oleh mereka) dan menjadi tuntutan pula. Begitulah liciknya permainan politik PR tapi, kita tak perlulah menghairankannya...

Kesemua itulah yang mendorong kepada penciptaan slogan 'Janji Ditepati' kerana ternyata pihak PR tidak mampu mengotakan janji mereka. Malah, kini pimpinan tertinggi yang berkuasa di negeri (bukannya ketua pembangkang) terpaksa mengakui bahawa apa yang dimanifestokan pada PRU12 bukanlah janji-perjanjian! Kesemuanya hanya akan berlaku kalau itu dan ini!!!

Maknanya, kalaulah mereka berjaya memerintah dan tidak mampu melaksanakan manifesto mereka, maka semuanya bukan salah mereka, tapi kekangan itu dan ini. Bukannya mereka tak nak tunaikan, tapi mereka tak boleh nak tunaikan sebab BN! Itu sahaja sebabnya. Hanyasanya boleh ditunaikan kalau BN sudah tidak wujud sebab lepas itu, sudah tak boleh tuding jari kepada orang lain lagi dah.....Artis bertudung pun boleh dapat job lebih kalau PR memerintah! Siapa tak mahu?

Tidak hairanlah kalau BN dan PM Najib menggunakan lompong berkisar janji sebagai satu senjata menyerang PR. Janji muluk, lunak dan manis bak madu itu tidak mampu ditunaikan oleh pihak yang sana. Isunya ialah menunaikan janji, bukannya alasan kenapa tak boleh tunaikan janji. Kalau sudah tahu yang janji itu tidak boleh ditunaikan, kenapa berani untuk berjanji pada asalnya?

Namun, andai diperhatikan kepada BN sendiri pun, adakah mereka telah menunaikan janji?

Perkara inilah yang menjadi satu persoalan yang perlu dikaji sedalam-dalamnya;. kerana apakah janji-janji tersebut dan tertunaikah kesemuanya sehingga mereka boleh 'menyindir' lawan mereka daripada pihak PR sampaikan tema Hari Merdeka pun hendak dikaitkan?

Kerajaan BN dalam banyak keadaan sebenarnya agak terselindung dalam isu ini kerana mereka tidak pernah mengisytiharkan sesuatu yang nyata dalam manifesto mereka. Malah, perlulah diakui manifesto PRU 12 milik mereka pun kita tidak hafal. Kesemua ini disebabkan mereka selalunya bermain selamat untuk tidak menjanjikan bulan dan bintang kerana tidak mahu dipersoalkan sebagaimana pihak PR.

Oleh sebab itu, janji mereka lebih bersifat umum (general) dan tidak terlalu spesifik seperti 'orang segini akan dapat segitu.' Atau mungkin 'kemudahan ini akan dapat percuma pada penggunaan sekian.' Janji mereka (manifesto mereka) lebih kepada 'kurangkan kadar jenayah,' 'rakyat hidup sejahtera' dan pelbagai lagi ungkapan-ungkapan yang besar maknanya dan luas interpretasinya.

Justeru, janji apakah yang telah ditepati itu? Kebanyakan yang dikatakan ditepati terdiri daripada perkara-perkara yang ditimbulkan oleh PM Najib dalam ucapan-ucapannya. Sama ada ucapan itu berbentuk politik, atau atas kapasiti beliau sebagai PM atau sebagai perasmi program itu dan ini, maka itulah yang menjadi neraca timbangan perkara yang 'ditepati' itu. Bukanlah janji yang dibuat ketika mereka mengarang manifesto ketika pilihan raya.

Misalnya Bantuan Rakyat 1Malaysia, Baucer Buku 1Malaysia dan lain-lain yang dicap bersama-samanya '1Malaysia' kesemuanya hadir ketika ucapan Belanjawan tahunan. Durian runtuh Felda diumumkan pada program berkaitan Felda dan baucer tayar untuk pemandu teksi pun diumumkan pada waktu PM berhimpun bersama-sama pemandu teksi. Jadi, adakah tepat setepatnya untuk mengatakan perkara-perkara tersebut 'dijanjikan' pada awal manifesto pilihan raya dan boleh dibandingkan dengan janji-janji pihak PR?

Pada hemat penulis, adalah tidak setara untuk membandingkan antara kedua-duanya kerana 'janji' politik PR hadir sejurus sebelum pilihan raya sementara 'janji yang ditepati' oleh BN hadir selepas menang pilihan raya dan adakalanya sangat-sangat kelihatan ad hoc. Janji PR lebih kepada daya penarik untuk rakyat menyokong mereka sementara janji BN pula ialah desakan untuk berbuat sesuatu untuk menunjukkan mereka membuat kerja.

Oleh sebab itu, walaupun BN boleh mendabik dada yang mereka menepati janji, sebenarnya graviti janji mereka cukup berbeza berbanding PR. BN memenuhi 'janji spesifik selepas pilihan raya;' namun tidaklah pula secara spesifik menyatakan langkah-langkah yang dilaksanakan ketika manifesto pilihan raya.

Kini, timbullah pula isu adakah langkah-langkah ad hoc yang 'ditepati' oleh BN itu mampu diulangi pada tahun-tahun akan datang. Apatah lagi ketepatan janji itu ialah pada tahun akhir sebelum pilihan raya; sudah semestinya membawa kepada persoalan bolehkah langkah sama diulang lagi?

Tambahan, sasaran bantuan kerajaan yang diberikan kepada golongan 'berpendapatan rendah,' sudah semestinya mereka yang berada ditengah-tengah berasa terpinggir. Sedangkan mereka inilah pembayar cukai teramai dan mungkin tidak merasa sebarang apa pun daripada benda-benda 1Malaysia.

Tuntas kata, janji yang ditepati oleh BN bolehlah dipuji. Akan tetapi lebih elok kalau ‘mengajar orang untuk memancing berbanding memberi orang ikan untuk dimakan’. Lebih-lebih lagi dengan persoalan daripada manakah datangnya wujudnya dana-dana 1Malaysia yang membolehkan pemberian tunai/baucer itu dibuat. Kita tidak mahulah seandainya segala insentif-insentif itu sekadar bermusim; kerana pilihan raya. Juga cakupan agihan tersebut janganlah sekadar berlegar di paras miskin bandar sahaja . Berilah insentif kepada pembayar cukai kerana mereka juga menyumbang kepada pembangunan negara.

Pada masa yang sama, tingkatkanlah produktiviti, kualiti dan inovasi dalam perkhidmatan awam secara keseluruhannya (bukannya ikut negeri, daerah, parlimen...) kerana mereka ialah pemudahcara urusan rakyat; dan bukannya batu penghalang atau pengutip cukai/denda sahaja sebagai hasil-mahsul negara!

No comments: