Thursday, August 27, 2009

Antara keanehan dan kehairanan

Mungkin kita tidak tahu perkara sedemikian boleh berlaku. Atau mungkin kita tidak pasti perkara seperti itu akan berlaku. Namun, apakah kita tidak pernah terfikir atau terbayang bahawa sesuatu perkara itu pasti berlaku???

Yang penulis maksudkan ialah penjadualan sesuatu perkara. Ambil satu contoh, kes berkait dengan model sambilan yang dihukum sebat oleh mahkamah syariah Pahang. Penulis bukan hendak mengutuk, jauh sekali ingin merendahkan bidang kuasa mana-mana mahkamah dan pihak pemutus hukum di Malaysia, akan tetapi, kalau sudah tahu tarikh perlaksanaan hukum itu pada bulan Ramadhan, kenapa tidak tangguhkan hukuman tersebut awal-awal? Bukankah sangat-sangat logik bahawa seandainya sesuatu hukuman fizikal tersebut akan dipertikaikan seandainya dilaksanakan tatkala bulan puasa?

Lebih menimbulkan kehairanan adalah "fakta" bahawa ketiadaan penyebat syarie di Malaysia. Tetapi tarikh jatuh hukum telah ditetapkan. Bukankah agak aneh seandainya seseorang hakim itu menjatuhkan hukuman pada waktu sekian-sekian namun tidak ada orang yang ahli di dalam melaksanakan hukuman tersebut? Kalaulah ditakdirkan seseorang itu dijatuhi hukuman gantung, namun tidak ada orang yang mahir di dalam melaksanakan hukuman gantung sampai mati, bagaimana pula status hukuman tersebut seandainya tarikh jatuh hukum telah ditetapkan pada ketika ketiadaan orang pelaksana hukum? Kena tangguh juga agaknya?

Peristiwa model sambilan yang dijatuhi hukuman sebat kerana bersalah meminum arak merupakan satu perkara yang memberi pengajaran kepada semua pihak terlibat; Jabatan Agama, Mahkamah Syariah, dan kerajaan Malaysia pada umumnya. Hal ini disebabkan penangguhan satu kes yang berjaya disensasikan oleh media akan memberikan persepsi buruk kepada pihak berkuasa yang dilantik bagi melaksanakan undang-undang. Pasti ada pihak yang akan memandang rendah terhadap pihak terbabit kerana mereka tidak dapat melaksanakan undang-undang dengan mengambil kira semua faktor; lebih-lebih lagi faktor tersebut terlalu remeh – akan tetapi penting.

Perkara sebegini seharusnya mendapat perhatian semua pihak yang terbabit agar tidak berlaku lagi. Because in the end, it goes to credibility of the enforcer and the government of Malaysia really does not want the issue will turn up to be a bad perception for the people and in the end, they (read: BN) will continue to suffer loss of confidence of the people. Wakie, wakie!!!!

P/s: Keadaan BN terutama komponen MCA dan kerajaan Terengganu sudah huru- hara. Tak sedar lagikah?

No comments: