Sunday, August 23, 2009

5 RM2

Puasa tahun lepas hampir setiap hari penulis berbuka dengan roti john. Sebatang roti john dalam RM 3; dikatakan sebagai harga yang piawai. Yang over rated sikit boleh sembelih sehingga RM3.50. Kuih 5 untuk RM2 itu sudah menjadi kebiasaan; malahan pelanggan yang hadir ke pasar Ramadhan seakan-akan boleh menerima akan harga yang tidak masuk akal tersebut.

Mungkin pada bulan puasa sebeginilah agensi kerajaan dan kepenggunaan perlu memperkasakan kempen mereka untuk menjadi pengguna yang bijak. Walaupun kita tinggal di bandar besar, tidak bermaksud kita "dituntut" untuk membayar harga yang tidak munasabah untuk makanan. Atau seandainya hendak benar-benar mengeratkan tali silaturahim antara keluarga, jiran tetangga maka sebaiknya kita memasak sendiri juadah berbuka.... Hmm... Jadi isu pula bagi yang satu keluarga suami isteri yang bekerja.....Nak buat macam mana?!!?

Apa pun, lebih penting daripada itu, kita seharusnya berazam untuk melakukan sebanyak mungkin kebaikan dalam bulan yang sangat-sangat berkat ini...

No comments: