Tuesday, August 25, 2009

“Sokong”, “ahli”, “ syurga”, “neraka”

Kalau seseorang itu bukan ahli kepada sesuatu persatuan, tetapi beliau menyokong segala yang dibuat oleh persatuan tersebut kita boleh katakan beliau sebagai penyokong yang bukan ahli.

Lebihlah logik apabila seseorang itu adalah ahli kepada persatuan; sudah pasti beliau menyokong persatuan. Buat apa jadi ahli kepada persatuan yang beliau tak sokong? Betul tak?

Kalau tak masuk syurga, makanya nerakalah jawapannya. Sebab pada hari pembalasan nanti, hanya ada dua keputusan sahaja – syurga atau neraka. Itu bagi mereka-mereka yang beragama dan mempercayai pembalasan selepas kematian.

Begitulah gravitinya....

Isu hok pangkoh parti ni masuk syurga hok yang lain tak masuk syurga merupakan satu isu popular di tanah air kita. Dari dahulu sampai sekarang pun ahli politik terutamanya berkaitan dengan UMNO-PAS membincangkan hal tersebut. Penulis tidak mahu menjadi seorang racist, namun hakikatnya, selain dari UMNO-PAS, parti lain (Baca: MCA, MIC, DAP, PPP, Gerakan... mungkin boleh masuk PKR) TAK PERNAH peduli pun isu syurga neraka pun di dalam memberikan sokongan mereka kepada parti mereka.

Dalam Malaysia, tidak pernah pun kita dengar orang bukan Melayu/Islam yang mengatakan bahawa parti mereka lebih baik dari segi outcome masuk syurga. Mungkin mereka lebih sekular daripada orang Melayu/Islam kerana membiarkan unsur-unsur masuk syurga-neraka itu kepada diri sendiri dan Tuhan mereka.

Tentang kata-kata Pok Nik diputar alam oleh media, maka perkara tersebut seharusnya pihak Pok Nik dan penyokong-penyokongnya sedia maklum; mana ada akhbar yang tak putar alam? Semua akhbar ditulis berasaskan persepsi pengarang dan persepsi pengarang dibentuk oleh persekitaran penulis itu sendiri. Sebab itulah agaknya bila hok Pok Nik royat “plastik” demo dok dengo “palastin”. Pok Nik keno cakak Melayu standed, tak dok la demo dengo hok lain.... tulih hok lain....

PAS sehrusnya kini perlu mengembalikan doktrin Islam mereka ke tempat asal. Kini orang melihat Pas sebagai parti pengikut setia yang ditambat oleh DAP dan PKR. Sedangkan dari segi negerinya, PAS memiliki DUA negeri berbanding rakan PR yang lain. Hal ini bermaksud orang lebih hendakkan PAS memerintah berbanding DAP dan PKR....

Satu lagi, rasanya Tok Guru Pok Nik kena ada setiausaha akhbarnya yang lebih cekap. Mungkin ada translator ke supaya apa yang hendak disampaikan beliau tidak diputaralamkan. Penulis sebenarnya sedih membaca posting blog-blog tertentu yang begitu kritikal terhadap Pok Nik sampai dilabel yang bukan-bukan... Kasihan beliau. Kepada PAS, jangan biarkan pemimpin anda dikutuk sebegitu rupa! Pok Nik itu Mursyidul Am yang anda sendiri lantik!

P/s: Berbahasa dialek bukanlah satu kekuatan penulis....

No comments: