Tuesday, September 23, 2008

Sarcastic dalam Aku

Banyak tulisan yang telah penulis bahaskan dalam weblog A Kadir Jasin (dengan pseudonym –WADAH-) sedikit sebanyak memperlihatkan bagaimana penulis menyusun hujah-hujah yang kadang kala berterabur dan kadang kala tersusun. Sudah pastilah penulis perlu mengetahui latar belakang sesuatu isu yang dibawa oleh moderator agar dapat menulis ulasan-ulasan dengan lebih baik. Gaya penulis menulis selalunya bergantung kepada sejauh mana penulis mendalami sesuatu isu yang dibangkitkan.

Bagaimanapun penulis mengaku bahawa banyak lagi perkara yang perlu penulis pelajari bagi menulis ulasan/penghujahan yang lebih baik. Jadi, kewujudan blog adalah sebagai platform untuk penulis melatih diri untuk menyusun ayat dan membahaskan hujah-hujah. Paling penting, penulis sedar bahawa penulis merupakan seorang yang sarcastic sehinggakan sindiran yang diberikan terlalu melampau. Kadang kala penulis terikut gaya percakapan yang menyebabkan apabila penulis (atau pembaca) membaca tulisan penulis, ada terasa janggal dalam ayat-ayat yang ditulis; sebab mungkin ayat-ayat tersebut perlu dibaca dengan intonasi? Atau ayat tersebut ditulis dengan emosi?

Memang penulis mengaku bahawa penulis merupakan seorang yang masih mentah dalam bidang penulisan sehinggakan penulis terikut-ikut nada percakapan semasa menulis. Hal ini mungkin diburukkan lagi dengan sikap sarcastic penulis terhadap beberapa isu sehinggakan dapat dilihat hujah-hujah penulis kurang objektif (i.e. rooting for someone). Tetapi, penulis bukanlah seorang yang percaya kepada “objectivity of knowledge” kerana penulis lebih terdedah sebagai seorang yang “constructive”. (Nanti akan penulis bahaskan mengenai objectivity of knowledge dan constructive knowledge) Penulis akui gaya penulisan penulis boleh diperbaiki dan sedaya upaya cuba menjadikan penulisan penulis lebih bersifat objektif (walaupun hal ini akan mengundang dikotomi pemikiran; tetapi penulis akui bahawa penulis sudah terbiasa dengan pemikiran dikotomi).

Bagi pembaca yang dapat membantu penulis, sudi-sudikanlah membantu penulis sebab adalah menjadi impian penulis menjadi seorang yang prolifik dalam bidang penulisan dan seorang polymath yang dapat membahaskan pelbagai isu dan perkara. Wassalam.

No comments: