Tuesday, September 30, 2008

Raya Dahulu Raya Sekarang

Assalamualaikum semua dan Salam Aidil Fitri

Alhamdulillah, kita dapat jua menyambut Aidil Fitri - kembali kepada fitrah. Daripada berpuasa kepada tak berpuasa (bukan bermakna sehari lepas Aidil Fitri tak boleh puasa !)

Daripada hati yang penuh tompok kepada hati yang bersih dan daripada keadaan yang kurang takwa kepada keadaan yang lebih bertakwa (mudah-mudahan). Sebab itulah kita memberi ucapkan Minal A'idin wal Faizin iaitu "kepada mereka-mereka yang kembali (kepada fitrah) dan kepada mereka-mereka yang berjaya"

Moga-moga kita tergolong dalam golongan-golongan tersebut...

Kalau hendak kita bandingkan raya dahulu dan sekarang, pastilah perbezaannya ketara... Dahulu orang bakar lemang, sekarang orang banyak yang beli lemang. Dahulu orang melawat saudara mara dan jiran tetangga, sekarang orang terpacak di hadapan televisyen tonton filem mahupun telemovie (atau rancangan raya bersama artis...)

Dahulu lagu-lagu raya sangat senang nak dihafal sebab senikatanya mudah-mudah (sebab itu lagu raya dahulu masih bermandiri sehingga sekarang) tetapi sekarang lagu raya dah macam puisi sastera yang satupun tak boleh dihafal (pasal ayat berbunga-bunga dan canggih sangat)

Dahulu kuih baulu, kerepek pisang, kerepek bawang, tempeyek, batang burok. Sekarang Almond london pun orang tak pandang. Ha, lagi satu dulu kuih dibuat, sekarang kuih tunjuk!

Penulis sempat juga merasa kedua-dua zaman walaupun tak pernah merasa zaman klasik tulen; tapi pernah juga merasa bakar lemang, kacau dodol kacau serunding...(aktiviti sebegini sebenarnya masih wujud lagi pada masa kini)

Pada penulis, apa yang lebih penting ialah kita hargai peluang yang kita ada. Keamanan yang kita kecapi semasa kita beraya, kesenangan yang kita rasai semasa kita raikan bersama keluarga (walaupun kos sara hidup meningkat). Jadi, besarlah harapan penulis sebagai generasi baru ini untuk sama-sama berjuang bagi mengekalkan keamanan dan kesejahteraan sedia ada.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada mereka-mereka yang kembali (kepada fitrah) dan kepada mereka-mereka yang berjaya...

Wassalam

No comments: