Monday, September 29, 2008

Kelam semakin kabut

Sebagaimana yang telah penulis jelaskan sebelum ini, walau apapun keputusan MT pada "mesyuarat khas" lalu, hal ini tidak akan mendatangkan kesan signifikan andainya UMNO dan BN tidak benar-benar berubah. Penangguhan Mesyuarat Agung sebenarnya memperlihat betapa keadaan yang kelam kabut semakin kelam kabut.

Mungkin Pak Lah masih menaruh harapan untuk mengekalkan jawatan Presiden (walaupun terdapat info-info mengatakan bahawa pencalonan presiden langsung tidak memihak kepada beliau). Atau mungkin terdapat "sebab-sebab" yang hanya Pak Lah dan Najib (dan mungkin MT)sahaja yang tahu. Apa yang pasti, penangguhan sebenarnya menambahkan lagi "ketaktentuan" politik tanah air dan bukan satu gejala yang sihat.Pak Lah dilihat sebagai mencetuskan teka-teki sama ada mempertahan atau melepaskan jawatan. Penulis kira jawapannya sebenarnya jelas....

Walau apapun, penulis masih menaruh harapan agar ketaktentuan ini dapat diselesaikan dengan baik agar tidak memberikan dampak yang lebih buruk kepada ekonomi, kewangan dan kehidupan masyarakat Malaysia. Sepatutnya, pemimpin-pemimpin Malaysia (tak kira pencadang atau pembangkang) tidak menambahterukkan situasi semasa dengan pengumuman pelik-pelik lebih-lebih lagi tatkala kebanyakkan rakyat sedang dalam mood untuk beraya....Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan maaf zahir dan batin kepada pembahas-pembahas semua.

Wassalam.

No comments: