Saturday, November 17, 2012

Kenyataan Nurul Izzah selaras perjuangan PAS

 

Masih lagi berkaitan dengan kenyataan kontroversi YB Nurul Izzah dalam sebuah forum 'Negara Islam,' namun kali ini penulis mengambil sudut bandingan dengan perjuangan PAS sendiri. Dengan cara demikian, kita akan dapat memahami mengapakah PAS sebagai sebuah parti yang mendakwa dirinya Islam menangani isu ungkapan Nurul Izzah ini sebagaimana kini; dengan menemplak sesiapa sahaja yang menegur ucapan tersebut dan mengibaratkan ulama yang menentang ucapan itu sebagai ulama jahat dan perlu bertaubat.

Perjuangan PAS sedari dahulu lagi berkenaan agama. Ungkapan seperti 'Negara Islam,' 'hudud,' 'jihad,' 'agama' dan lain-lain frasa Islamik sering kali dikaitkan dengan parti tersebut. Cuma kini, dalam beberapa aspek seperti 'Negara Islam' bukan lagi prioriti PAS kerana 'tiada tuntutan dalam Al-Quran melainkan Negara Kebajikan.'

PAS juga sedari dahulu lagi menuduh UMNO, tunjang kepada Kerajaan Persekutuan sebagai asabiyyah. Disebabkan asas utama perjuangan UMNO ialah Melayu, maka PAS mempergunakan asas tersebut dengan menghentam sehentam-hentamnya (sehingga terbenam tujuh kaki ke perut bumi) bahawa perjuangan UMNO sebagai nasionalis, bersuku dan tidak memenuhi ajaran Islam kerana mendahulukan bangsa. Sungguhpun kalimah tipikal orang UMNO ialah, 'demi bangsa, agama dan negara;' PAS hanya boleh menghadam bab 'bangsa' sahaja daripada frasa tersebut. Walaupun perjuangan bangsa Melayu, berasaskan Perlembagaan Malaysia turut membabitkan Islam, PAS tetap tegar menyatakan bahawa yang penting ialah Islam. Melayu tidak wujud dalam perjuangan PAS kerana Islam itu lebih tinggi lagi.

Agenda PAS ialah Islam dan hudud dan ini digambarkan dengan doktrin PAS itu Islam dan Islam itu PAS. Semulia-mulia agama ialah Islam dan semulia-mulia parti ialah PAS. Apa jua perkara Islamik yang telah dilaksanakan oleh UMNO/BN tidak akan dapat menandingi apa sahaja rancangan yang belum atau sudah dilaksanakan oleh PAS. Misalnya, masjid yang dibina oleh kerajaan pusat sudah semestinya lebih rendah tarafnya daripada masjid yang dibina oleh PAS. Hujahnya mudah, peruntukan kerajaan pusat bercampur akan halal dan haramnya duit itu lantaran cukai araknya, cukai judinya. Tetapi, peruntukan PAS pula sehabis-habis suci dan halal walau daripada mana pun sumbernya. Itulah dogma PAS.

Ustaz-ustaz yang tidak bersetuju dan menegur pihak PAS dalam segenap isu ialah ustaz-ustaz yang telah dibeli oleh UMNO. Mereka ialah manusia berilmu yang tidak menyokong perjuangan Islam! Mereka ialah barua kerajaan, terompah kayu dan ulama as-suu' (jahat); hanyut dalam najis sekuler dulu kini dan selamanya. Sebaliknya, ustaz-ustaz PAS sedia maksum tiada cacat-celanya. Kata-katanya fatwa yang wajib ditaati. Kalaulah JAKIM menghalalkan Rebina, ustaz PAS kata, sungguh Rebina haram, maka jatuh hukum Rebina tadi haraaam. Beginilah anutan dan doktrin PAS dan ahli-ahlinya.

Sungguh, dalam dogma PAS, perjuangan PAS itu satu-satunya perjuangan Islam yang suci atas muka bumi ini. Semua pendukung Islam harus mengaitkan diri dengan PAS untuk mendapat taraf pejuang Islam yang tulen. Malah, PAS tidak teragak-agak untuk menganugerahkan gelaran yang muluk-muluk kepada pemimpin bukan Islam yang mempunyai matlamat yang sama dalam menumbangkan kerajaan yang zalim seperti BN dan menegakkan kerajaan berkebajikan yang dituntut dalam Al-Quran. Sebab itulah kuniyah PAS kepada Lim Guan Eng ialah Khalifah Umar Abdul Aziz.

Dalam PAS, pesetankan bangsa! Mana ada dalam perjuangan Islam menegakkan bangsa! Perjuangan bangsa dalam apa asbab sekali pun tidak pernah dituntut dalam Islam. Yang paling penting ialah agama. Yang mengangkat mulia sesuatu bangsa; tapi bangsa tak penting pun, ialah Islam. Dahulu bangsa Melayu beragama Hindu/Buddha, maka Allah muliakan bangsa Melayu dengan Islam. Yang mulia ialah Islam, bukannya Melayu!

Sebab itulah Sahibus Samahah Tuan Guru Dato' Bentara Setia Diraja Nik Aziz Nik Mat pernah meluahkan beliau tidak berbangga berbangsa Melayu. 'Sungguh, ambo tok bangge jadi Melayu; sebab yang penting, Isle...' Dengan kenyataan tersebut, eloklah penganut PAS dan sekutunya menggelarkan Tuan Guru tanpa gelaran 'Nik.' Sebab Nik ialah gelaran berasaskan bangsa! Nik ialah gelaran keturunan bangsa Melayu yang mulia di Kelantan. Jadi, patutnya daripada awal lagi Pok Nik tidak menamakan anak-anaknya dengan nama Nik juga kerana gelaran tersebut tidak dituntut dalam Isle.

Lagilah pula sebagai seorang pejuang Isle yang sejati, tok same skali meletokke bangse sebage asah perjuange, maka jangan dikaitkan langsung namanya dan gelarannya dengan hal-hal berkaitan Melayu sebab 'ambo tok bangge jadi bangse Melayu.'

Berasaskan kepada perjuangan PAS yang tulen inilah, relevennya ucapan dan idea yang dibawakan oleh YB Lembah Pantai. Saranan dan idea 'orang Melayu wajar diberikan kebebasan untuk memilih agama' sebenarnya satu pernyataan yang cocok dengan perjuangan PAS. Perlu diingatkan bahawa perjuangan PAS BUKAN kerana bangsa Melayu tetapi kerana agama Islam. Maka, apa yang disebutkan oleh Naib Presiden PKR itu selaras dengan perjuangan PAS kerana PAS mendambakan masyarakat Islam berteraskan hukum Allah, bukannya perjuangan sempit kepada bangsa.

Jadi, sebenarnya tidak perlulah umat Islam menjadi risau lantaran cadangan tersebut kerana pada hemat PAS, cadangan itu ada kebenarannya dan berteraskan kepada tuntutan Al-Quran dan Sunnah. Mungkin dakwah Islamiyyah akan lebih subur lagi kerana dengan qawaid manhaj PAS, keutamaan diberikan kepada Islam. Dengan cara ini, umat Islam akan ditarbiyahkan agar menjadi umat berkualiti meskipun bersekolah di sekolah mubaligh.

Sesungguhnya, apa yang PAS tahu dan faham ialah apabila seseorang itu telah Islam, tidak sempurna keIslamannya selagi tidak menyertai PAS. Sebab itu, memang patut pun Melayu diberikan pilihan beragama kerana mereka boleh memilih antara PAS atau bukan-PAS; sudah semestinya PAS semulia-mulia parti politik.

Kita kena ingat dan faham, barangsiapa yang menyertai parti lain selain PAS; dia tidak bersama dalam memperjuangkan Islam. Pada PAS, bangsa Melayu tak penting sebab yang benar dituntut dalam perjuangan ialah Islam. Segala kalimah liberalisme, pluralisme dan LGBT itu semuanya propaganda menentang Pakatan Rakyat dan PAS kerana selagi PAS bersama PR, tunggak Islam akan sentiasa dipegang, dijunjung dan dipertahankan.

Justeru, apabila wujud gejala memurtadkan orang di gereja suatu ketika dahulu, PAS bangkit mempertahankan hak kebebasan beragama dengan menyatakan itu semua kerja UMNO. UMNO yang mewujudkan isu, sebab tiada rencana murtad di gereja tersebut. Yang ada cuma makan-makan dan itu bukanlah sesuatu yang salah. Lagilah yang kononnya hendak dimurtadkan itu ialah orang Melayu; jadi tak ada isulah sebenarnya. Melayu bukan agenda perjuangan PAS, melainkan Islam. Paderi-paderi Kristian dan Biskop-biskop mereka bertepuklah tangan kerana PAS memahami agenda mereka. Yang hendak dimurtadkan ialah orang Melayu, bukannya Islam! Tidak gitu?

Oleh yang demikian, apabila orang Melayu diberikan kebebasan beragama, perkara ini selaras dengan perjuangan PAS kerana yang diperjuangkan PAS ialah Islam. PAS tak peduli Perlembagaan Malaysia yang menetapkan orang Melayu itu beragama Islam kerana undang-undang perlembagaan Malaysia ialah undang-undang kafir. Menentang UMNO/BN yang mempertahankan Perlembangaan Malaysia ialah jihad dan mati terkorban menentangnya ialah syahid.

Bekerjasama dengan UMNO juga haram kerana UMNO memperjuangkan Melayu sedangkan PAS memperjuangkan Islam. Walaupun UMNO mendukung perlembagaan Malaysia yang meletakkan Melayu beragama Islam, PAS tetap teguh dengan perjuangan Islam sejati. Berbeza dengan kerjasama dengan DAP dan PKR. DAP faham dengan perjuangan PAS. Mereka mempunyai pemikiran yang sama dengan PAS; walaupun DAP sama sekali tidak akan menerima konsep hudud dan negara Islam PAS. Sama tapi tak serupa.

Mengundi DAP yang menentang Islam dan tidak sama sekali akan redha untuk mengangkat Islam sebagai agama tertinggi di Malaysia, apatah lagi hendak melaksanakan hudud; ialah undi kepada perjuangan Islam dan mengangkat hudud sebagai hukum di Malaysia. Walaupun terdapat kontradiksi antara perjuangan PAS dan DAP, yang sebenarnya, mengundi DAP lebih dituntut dalam Islam dalam terus menerus memperjuangkan kalimah syahadah di bumi Allah ini. Akan tetapi, mengundi UMNO, ialah mengundi asabiyyah lagi batil; walaupun UMNO dalam usahanya telah banyak memberikan sumbangan kepada Islam dan perkembangan Islam. Hal ini dikatakan demikian kerana UMNO ialah parti politik yang penuh korupsi dan mengkhianati perjuangan Islam.

Akhirnya, sangat cocoklah zahir tuntutan YB Nurul Izzah dengan perjuangan PAS kerana yang penting ialah kualiti agama, bukannya bangsa Melayu. PAS harus mendukung ucapan YB Nurul Izzah ini kerana mereka tidak langsung mempedulikan aspek dan atribut bangsa. Apa yang hendak dibanggakan tentang bangsa Melayu? Yang penting Islam dan kualiti Islam!

Walaupun hakikatnya bangsa Melayu itu tunjang kepada umat Islam di Malaysia......

No comments: