Friday, November 9, 2012

Obama: Menang atau kalah

 

Seorang wartawan bertanya kepada pemimpin di Asia Barat mengenai kemenangan Obama ke Rumah Putih dan jawapan yang diberikan cukup sinis, 'memilih antara yang teruk, atau yang lebih teruk.' Sama ada yang dimaksudkan Obama itu teruk, Romney lebih teruk atau sebaliknya tidaklah diketahui. Namun apa yang boleh disimpulkan ialah perumpamaan Inggeris yang bermaksud 'yang kurang teruk daripada dua kejahatan' (lesser then two evils).

Hakikatnya, dua-dua pun teruk!

Bagaimanapun, apakah kelebihan Obama yang menyebabkan beliau dipilih menjadi Presiden buat penggal kedua negara Uncle Sam? Adakah benar Obama ialah 'yang kurang teruk daripada dua kejahatan?' Satu yang pasti ialah undian bukan kulit putih hampir kesemuanya memihak kepada Obama sementara Mitt Romney pula banyak memperoleh undian Caucasian.

Perkara sebegini membuktikan kecenderungan konservatif memihak Romney yang tampak lebih tegas dan mengibaratkan Palestin tidak bersungguh dalam menyelesaikan isu mereka dengan Israel. Pada pendapat mereka, kerajaan US perlu lebih tegas untuk menyelesaikan isu Palestin-Israel sekali pun dengan menggunakan kekerasan ketenteraan. Sudah semestinya 'tentera' dalam isu ini memihak kepada Israel.

Berbeza Obama yang sungguh pun tidak boleh lari daripada sokongannya terhadap regim Zionis, beliau dalam tindak-tanduknya masih berdiplomasi agar kumpulan pejuang Palestin turut serta dalam 'perbincangan menuntut perdamaian.' Walaupun semua tahu bahawa Israel sama sekali tidak ingin berdamai dengan Palestin, ketiadaan sokongan US dalam sebarang usaha menghancur-leburkan Palestin akan memberikan impresi dan imej bahawa regim Zionis sememangnya sebuah regim yang ganas, kejam dan tidak berperikemanusiaan di mata pemimpin bukan-Islam yang lain.

Justeru, kemenangan Obama kali ini tidaklah diraikan sehebat-hebatnya oleh dunia luar kerana pengalaman empat tahun di bawah pentadbirannya tidak menunjukkan sebarang keistimewaan sebagaimana yang pernah dipropagandakan sebelum ini. Malah, dalam beberapa keadaan, Obama memberikan elemen kejutan umpama kejayaannya (tenteranya) membunuh Osama bin Laden dan kejayaan NATO yang begitu mantap menggulingkan regim Muammar Gaddafi. Hal ini seolah-olah menjadi amaran keras kepada penentang US bahawa kendati beliau kelihatan kurang aggresif, beliau boleh mendapatkan apa sahaja yang beliau inginkan.

Selain itu, kemenangan Obama membuka ruang seluas-luasnya kepada penyebaran pemikiran liberal; bukan sahaja di US malah di seluruh dunia. Sebagaimana yang sedia maklum, pemikiran liberal (liberalisme) lebih subur di bawah Obama apatah lagi dengan sokongannya terhadap perkahwinan sejenis. Jadi, tidak hairanlah sekiranya lebih ramai selebriti US yang menyokong Obama kerana dasar-dasarnya yang mesra aliran liberal. Obama juga tampak mesra artis kerana 'kesantaiannya' yang membolehkan seseorang itu 'dunk with the president.' Pendek kata, pendekatan liberal yang sememangnya telah tersebar luas kini mendapat tonik apabila terpilihnya kembali Presiden yang juga liberal.

Akhir kalam, umat dunia kini terpaksa menghadapi sekali lagi Presiden Obama selama empat tahun lagi; sama ada baik ataupun buruk. Dunia terutamanya dunia Islam sebenarnya tiada pilihan kerana siapa pun yang terpilih, orang tersebut akan terikat dengan cengkaman ekonomi dunia yang dikuasai oleh orang Yahudi masa kini.

Oleh sebab itu, mereka terpaksa pasrah menerima satu daripada dua keterukkan kerana selama mana kuasa ekonomi di bawah tampuk Barat, maka selama itulah kita akan kekal di dalam kebergantungan terhadap bayangan sekutu Yahudi.

No comments: