Monday, December 3, 2012

Singapura dah habis dah Ya Allah...

 

Masih membincangkan isu doa kehancuran terhadap BN. Tetapi kali ini, dilihat daripada sudut lain pula yang terselit di dalam doa tersebut. Dalam pada orang ramai mengulas, membincangkan, mengkritik dan mempersoalkan frasa 'K.O BN, hancur UMNO,' tampak kita terlupa ungkapan yang menggambarkan negara jiran kita, Singapura sebagai 'dah habis dah.' Apa yang dah habisnya?

Apa kena mengena Singapura yang 'sudah habis dah' dengan UMNO/BN? Bukannya UMNO/BN yang memerintah Singapura. Sebaliknya PAP, iaitu induk kepada DAP yang berada dalam Pakatan Rakyat (PR); yang kini memerintah republik itu. Hubungan PAP dan DAP sangat akrab sekali, sehinggakan PAP ingin mencontohi DAP mendekati rakyat dengan menaiki bas; maka, apa kaitan dengan UMNO?

Hal inilah yang sebenarnya menimbulkan persoalan kerana sebelum ini juga, pihak pembangkang di negara kita dan penyokongnya begitu lantang mengibaratkan segala benda yang berlaku di Singapura jauh lebih baik daripada di Malaysia. Dalam konteks Islam dan pengamalan Islam, PAS mengiktiraf yang Islam di Singapura lebih baik daripada di Malaysia. Bukankah begitu?

Satu ketika dahulu, pemimpin PAS bertaraf Mursyidul Am dengan bangga dan tersengihnya bersalaman dengan Bapa Kemerdekaan Singapura sambil menunjukkan isyarat jempolnya! Juga pernah ditimbulkan isu bahawa amalan Islam di Singapura jauh lebih baik daripada apa yang berlaku di Malaysia! Maka, mengapakah kini dikaitkan doa tersebut dengan 'Singapura dah habis dah?!!'

Bekas Perdana Menteri Singapura itu turut pernah menasihatkan agar umat Islam di negara pulau itu agar 'mengurangkan keIslamannya,' supaya dapat menyuburkan integrasi antara kaum dan memecahkan tembok perkauman. Seruan ini pantas sahaja disahut oleh Mursyidul Am PAS yang bersetuju dengan kenyataan tersebut. Bagaimana pun, kenyataan ini dikritik hebat oleh umat Islam di negara singa kerana seolah-olah menuntut umat Islam menjadi 'kurang Islam!' Sehinggakan pemimpin itu menarik balik kenyataan tersebut dan meminta maaf; namun di pihak PAS? Barangkali dalam hal ini, Pok Nik dan PAS merasakan di Singapura sebenarnya lebih terpelihara Islam dan syiarnya berbanding Malaysia.

Tetapi, kini apabila hendak berdoa menghancurkan parti lawan, mengapakah disandarkan pula 'Singapura dah habis dah Ya-Allah?' Sedangkan pemerintahan di sana masih kekal dengan parti yang sama memerintah sedari dulu lagi selepas kemerdekaan negara republik itu!

Kalau dulu, PAS dan pembangkang mengiktiraf Singapura lebih keIslamannya daripada Malaysia tetapi semasa hendak berdoa memohon kepada Allah untuk K.O BN, K.O UMNO, tiba-tiba negara Singapura pula yang dijadikan contoh keadaan 'dah habis dah?’

Tulisan ini bukan untuk menimbulkan sentimen buruk kenegaraan antara kedua-dua buah negara Malaysia kerana dalam kebanyakan hal, rakyat antara kedua-dua buah negara hidup rukun, aman dan damai; bersaudara dan berurusan dengan begitu baik sekali dalam apa jua keadaan. Begitu ramai rakyat di Malaysia terutamanya di bandaraya Johor Bahru yang bekerja di sana, mempunyai pertalian keluarga di sana dan begitu juga rakyat Singapura yang bersaudara di sini dan bercuti berlibur di sini.

Malah, dalam aspek keagamaan pun ulama sana juga menabur jasa yang cukup besar dalam kerangka keilmuan di Nusantara. Sekadar menyebut beberapa nama tokoh ulama sana yang karya-karyanya tersebar luas di Malaysia dan pernah menyampaikan ilmu di tanah air kita, daripada Syed Abdillah Al-Jufri, M. Abdai Atory dan Syed Ahmad Semait. Mereka mengarang kitab dan menterjemahkan kitab-kitab Bahasa Arab kepada Bahasa Melayu lewat karya 'Pelita Al-Quran,' 'Riyadh As-Salihin' 'Nasihat Agama Wasiat Iman,' dan 'Ihya Ulumuddin.' Kesemuanya sangat bernilai dan cukup bermanfaat kepada seluruh umat Islam sama ada di Singapura mahupun Malaysia.

Akan tetapi, tatkala menjelang pilihan raya, sementara dahulunya pimpinan PAS mengiktiraf umat Islam dan kepimpinannya di Singapura jauh lebih baik daripada di Malaysia, dalam doa yang dipohon untuk 'menghancurkan BN dan UMNO,' tok guru yang berdoa itu mengisyaratkan bahawa 'Singapura dah habis dah Ya Allah,' seolah-olah punah sudah Islam di Singapura.

Perkara inilah yang seharusnya diamati, dinilai dan diinsafi oleh umat Islam di Malaysia dan juga lebih-lebih lagi umat Islam di Singapura; lantaran tuduhan yang cukup besar bahawa 'Singapura dah habis dah, Ya Allah!'

Beginilah tanda-tanda nifaq, dulu kata lain, sekarang kata lain!

P/s: Tanjung Pagar rapat ke pagar?????

No comments: