Sunday, August 7, 2011

Krisis Hutang US: Kesan dan Mengurangkan Kesan

Pendahuluan: Apabila Obama sepatutnya berpeluh

  • Pada hari semalam (2/8/2011; waktu US), setelah berminggu-minggu debat dan debik antara pro-Republikan dan pro-Demokrat berkaitan krisis hutang, Dewan Perwakilan US berjaya juga meluluskan rang undang-undang berkaitan polisi hutang mereka setelah dilobi dengan bersungguh-sungguh oleh Presiden Barack Obama. Sejurus diluluskan oleh Senat, Barack Obama segera menandatangani rang undang-undang tersebut bagi menaikkan had hutang (siling hutang; macam 'harga siling...') US bagi mengelakkan apa yang dikatakan sebagai kebarangkalian untuk negara Uncle Sam itu bankrup menjelang keesokkan harinya (3/8/2011).
  • Sebagai pemerhati ekonomi sambilan dan tak bertauliah, keadaan sebegini pastilah akan menimbulkan tanda tanya. Andai semudah itu US menyelesaikan krisis ekonominya dengan membuat undang-undang baru, alangkah mudahnya dunia ini menyelesaikan segala krisis yang ada di atas muka bumi ini. Tetapi tidak. Bukan semudah itu US menyelesaikan masalah hutangnya kerana sungguh pun undang-undang baru itu diperkenalkan, sentimen pasaran masih lagi bersikap pessimis dan hasilnya, kebanyakan bursa utama dunia masih menunjukkan trend penurunan mata indeks mereka. Penyelesaian melalui perundangan lewat 2/8 hanya menjadi penyelesaian jangka pendek sahaja kerana hutang tetap perlu dibayar dan gaji kakitangan awam juga perlu dilangsaikan.
  • Banyak yang kita boleh pelajari daripada krisis hutang US ini. Salah satu yang mendapat perhatian adalah betapa perubahan (change) bukanlah semudah disangka. Obama dalam kempen politiknya sebelum menjadi presiden begitu ghairah mengetengahkan manifesto perubahannya. Malah, selepas 100 hari menjadi presiden pun, beliau sempat berseloroh bahawa 'kerjanya' rupanya lebih mudah daripada yang disangka dan rangka kerja 100 hari akan datang akan dapat diselesaikan lebih awal lagi. Namun, kini kita pun tahu bahawa disebalik gelek tarinya sekali dua menari seperti di siaran Ellen DeGeneres, beliau sepatutnya lebih kelihatan berpeluh dan panik berbanding ketenagan di wajahnya yang menyimpan pelbagai kerungsingan berkenaan negara.
  • Keadaan 'genting' sebelum undian di kongres juga memperlihatkan bahawa dengan kerajaan yang mempunyai dua kuasa undi yang sama kuat, adalah amat sukar untuk membuat keputusan undian bagi meluluskan rang undang-undang. Untuk rekod, selepas pilihan raya 'mid term' US, dewan kongres US lebih banyak dikuasai parti Republikan berbanding Demokrat dan hal yang demikian pastilah memberi kesan terhadap dasar dalaman kerajaan US sendiri. Perkara tersebut disebabkan presiden tidak sebulu dengan majoriti ahli perwakilan (secara parti - Obama: Demokrat). Seolah-olah Presiden US adalah presiden yang terkuat pengaruhnya di luar US akan tetapi, di dalam negara sendiri lain pula ceritanya. Sungguh pun beliau boleh melobi untuk melakukan sesuatu keputusan; ahli kongres (Congressman; sepangkat dengan YB Dewan Rakyat) dan Senator tetap menjadi pemutus sama ada sesuatu rang undang-undang itu untuk diteruskan atau pun tidak.
  • Perbahasan berlangsung apabila kebanyakan ahli kongres US daripada Republikan menolak sama sekali usaha kerajaan meningkatkan cukai negara dan enggan setuju dengan peningkatan had hutang. Mereka menuntut kerajaan lebih berjimat dalam pengurusan wang kerana kerajaan didapati terlalu membazir memperhabiskan wang. Sedangkan andai had itu tidak dinaikkan, kerajaan US akan mengalami kebankrapan hasil dasar sendiri kerana tidak mampu membayar hutang mereka di seluruh dunia. Bagaimana pun, meningkatkan had hutang pun tidak menjamin bahawa ekonomi US akan mampu dipulihkan kerana kerajaan sebenarnya menambahkan lagi beban hutang sendiri dan belum tentu juga akan terbayar pada masa akan datang.
  • Dapatlah disimpulkan di sini bahawa walau pun ekonomi US bertindak sebagai penanda aras ekonomi dunia, ekonomi US sendiri penuh dengan kepalsuan apabila mereka sebenarnya merupakan negara yang paling tinggi nilai hutangnya. Justeru akan timbulah satu paradoks, bagaimanakah sebuah negara yang paling banyak hutangnya di dunia ini menjadi petunjuk kepada keadaan ekonomi dunia? Jawabnya mudah. Kebergantungan negara terhadap US sendiri yang menyebabkan negara akan terkesan kalau ekonomi US 'terbatuk.' Antara negara-negara yang mempunyai kepentingan adalah seperti Jepun, China, UK dan Timur Tengah kerana mereka melanggan sekuriti perbendaharaan US. Sudah tentu kalau nilai sekuriti US tak laku, mereka pun turut melabur di sesuatu yang sudah tidak laku (perhabis duit untuk rugi). Gred penarafan kredit US kini dalam keadaan kritikal direndahkan grednya daripada AAA kepada AA+ (oleh Standard & Poors) dan sudah semestinya ramai pelabur akan mula menjual (menuntut duit semula) pegangan mereka kerana tidak mahu menanggung kerugian!

'Kerajaan' pun jatuh bankrup....

  • Tatkala kegawatan ekonomi dunia sedang menjalar sama ada ke Eropah dan besar kemungkinan Asia, sudah semestinya kita tercari-cari apakah punca kepada malapetaka ekonomi yang boleh memberikan kesan jangka panjang terhadap kehidupan manusiawi di atas muka bumi ini. Barangkali perlu diingat bahawa oikos nomos boleh dikaitkan dengan oikos logos dan ekologi manusia sememangnya tidak dapat tidak; mesti dikaitkan dengan perhubungan sesama manusia bagi memenuhi keperluan antara satu sama lain. Dalam Bahasa Arabnya disebut mualamat.
  • Sistem kapitalis menjadi sasaran sebagai penyumbang kepada ketaktentuan ekonomi dan kewangan masa kini terutamanya bagi mereka yang beretika. Sistem ini membolehkan pengautan keuntungan dengan apa cara sekali pun dengan berlipat kali ganda. Industri kewangan dan korporat di US baru sahaja dilanda 'krisis subpirma,' yang memberi kesan yang dahsyat sehingga mengakibatkan kebankrupan begitu banyak sekali firma-firma yang satu ketika dahulu gah menakhodai ekonomi US. Semua itu dek kerana mahukan untung yang cepat dengan apa cara sekali pun, kredit dijual dengan berleluasa dan 'jual atas jual' berlangsung sehingga kering-kontang dibuatnya simpanan tunai mereka sedangkan mereka terlalu berharap kepada segala nilai masa hadapan yang kononnya memberikan pulangan berlipat kali ganda. Akhirnya, apa yang mereka peroleh hanyalah hutang berganda-ganda.
  • Andai sebelum ini kita terfikir, bagaimanakah sebuah bank boleh jatuh bankrup (bank yang penuh duit pun boleh muflis), bagaimanakah pula kita boleh menerima sebuah 'negara' menjadi bankrup? Sudah pastilah hal yang demikian akan menimbulkan tanda tanya yang sangat-sangat menghairan lagi menganehkan. Apatah lagi institusi kewangan lebih mempercayai 'kredit-kredit' yang hendak diambil oleh kerajaan dan yang berkaitan dengannya kerana kerajaan secara logiknya tidak akan jatuh muflis. Lihat sahaja misalnya pinjaman korperasi, perbankan dan dana-dana tertentu di Malaysia yang memberi syarat 'terbuka kepada kakitangan kerajaan dan badan berkanun sahaja' yang memperlihatkan keyakinan pelabur dan pemberi biaya bahawa kewangan kerajaan adalah kukuh. Kalau hendak dibandingkan pekerja sektor swasta yang mana syarikat yang menggajinya boleh sahaja mengalami pelbagai masalah kewangan dan persekitaran sama ada mikro mahu pun makro; perkara tersebut menyebabkan mereka tidak semudah itu mendapat sebarang biaya!
Alternatif Ekonomi menampan kesan
  • Oleh yang demikian, kejadian di US memberi amaran besar terutamanya kepada kerajaan agar lebih berhemah ketika berbelanja kerana kebankrupan negara boleh sahaja berlaku walau pun kedengaran agak pelik. Pelaburan negara seharusnya dilakukan dengan berhemah agar wang rakyat tidak akan dibazirkan sehingga menyebabkan dana-dana lain seperti skim pencen dan simpanan pekerja yang kelak menjadi galang gantinya. Perkara tersebut bukanlah mustahil berlaku kerana sudah ada ancaman berkenaan di US.
  • Selain itu, alternatif ekonomi perlulah dibangunkan bagi menjadi penampan kepada sebarang ancaman ekonomi terutamanya berkaitan dengan ekonomi negara lain. Untuk sekian kalinya, pelaburan dalaman atau kini lebih popular dengan nama kini, pelaburan terus domestik (DDI) haruslah diperkukuhkan bagi mengurangkan kebergantungan ekonomi negara dengan pasaran asing. DDI berfungsi bagi mengurangkan impak ketaktentuan pasaran antarabangsa terutamanya apabila fungsi FDI dikompromi oleh keadaan ekonomi negara pelabur yang gawat yang mungkin akan mengheret sama kesannya kepada Malaysia.
  • Bagi menjayakan DDI, tidak dapat tidak, pasaran kerja hendaklah diwujudkan bagi membolehkan rakyat di negara kita menceburi bidang perniagaan dan mengurangkan pengangguran. Industri kecil dan sederhana (IKS) tidak lagi boleh dianggap sebagai penyumbang sampingan negara sebaliknya harus digembeleng agar menjadi industri yang setara dengan sektor korporat dan menjadi petunjuk penting kepada ekonomi dunia. Bagi mencapai tahap tersebut, ada baiknya skim kredit mikro diperkasakan bagi membantu usahawan-usahawan baru untuk bertapak menjalankan perniagaan mereka dengan lebih baik. Skim latihan memanglah sangat-sangat penting; akan tetapi apa yang lebih penting adalah usahawan tersebut mengamalkan apa yang dilatih. Tak guna andai diberi sijil barang berpuluh keping tetapi aplikasinya tidak ada. Sudah tentu mereka akan melakukan banyak kesilapan sedangkan kesilapan adalah perkara yang perlu dielakkan dalam suasana tidak menentu. 'Belajar daripada kesilapan' adalah frasa yang tidak bermakna kalau seseorang itu sudah pun belajar tetapi asyik berkali-kali buat silap!
  • Apabila memperkatakan pelaburan domestik, sektor pertanian juga tidak boleh dipandang sepi hanya kerana statusnya 'pertanian.' Pertanian harus dilihat sebagai sumber yang sangat-sangat penting kerana melalui pertanian, kebergantungan negara terhadap pengimportan makanan akan dapat dikurangkan. Ruangan Kunta Kinte (pengarangnya dipercayai Datuk A Kadir Jasin?) di Berita Harian pada 5/8/2011 memberikan amaran terhadap kurangnya perhatian terhadap sektor pertanian sedangkan sektor tersebut merupakan pembekal makanan yang utama dalam citra ekonomi dunia. Perkara tersebut tidaklah menghairankan kerana ternyata kebangkitan ekonomi Eropah dan US dahulunya didorong oleh sektor pertanian yang menjana pembekalan makanan. Jadi, amatlah penting untuk kita mempelbagaikan maksud pertanian dan perladangan itu agar tidaklah terlalu dikaitkan dengan penanaman kelapa sawit semata-mata. Melainkan kita boleh menggunakan kelapa sawit untuk dijadikan makanan ruji, kita sebenarnya sangat bergantung kepada sawah bendang bagi membekalkan beras kepada rakyat. Begitu juga usaha bagi menggalakkan industri penternakan sama ada ayam, lembu, kambing dan ikan kerana kesemuanya menyumbang kepada peningkatan kapasiti makanan negara.
  • Usaha memperkasakan pertanian harus disokong oleh kerajaan, pihak swasta dan rakyat bagi membolehkan perkembangan pertanian makanan akan dapat berterusan seterusnya menjadi penyumbang yang substantif (kalau pun tidak mencapai tahap penyumbang utama) untuk KDNK negara. Ambil contoh Belanda, negara yang tak seberapa besarnya kalau hendak dibandingkan dengan jiran Eropah yang lain; bagaimana pun menjadi penyumbang pertanian terbesar dunia? Macam yang penulis pernah beberkan sebelum ini, karipap pun belum tentu boleh dikatakan sebagai 'buatan Malaysia' lantaran bahan daripada tepung, kentang, mentega, rempah dan bebawang kesemuanya diimport dari negara asing sebelum diadun menjadi kuih yang terpopular di tanah air itu!
  • Selain daripada pertanian, sudah tiba masanya kerajaan bersungguh-sungguh untuk mengeksploitasi peluang ekonomi dan kewangan Islam sebagai peneraju model ekonomi negara. Kesedaran ekonomi Islam haruslah dimangkin supaya rakyat faham faedah daripada perlaksanaan sistem tersebut yang bukan sahaja menjaga kepentingan pengguna, malah dapat mengelakkan daripada sebarang salah laku akibat pengambilan untung (baca: riba) yang berlipat kali ganda dan keuntungan atas angin. Oleh sebab itu, pembekal perkhidmatan hendaklah melatih tenaga kerjanya supaya menyebarkan informasi yang tepat berkaitan dengan instrumen pelaburan Islam dan mengapakah terdapat perbezaan antara yang mematuhi kehendak Islam dan yang konvensional. Janganlah terkeluar daripada mulut pekerja bank, 'Oh yang ini sama saja dengan pinjaman konvensional; cuma dia Islamik,' kerana kenyataan tersebut memperlihatkan betapa rendahnya kesedaran kita untuk memartabatkan sistem kewangan Islam.
  • Sudah tentu dalam sistem kewangan Islam, hutang tidak boleh dijual kerana penjualan hutang hanya memberi keuntungan atas angin kepada institusi perbankan. Jangan salah faham. Ekonomi Islam juga memberikan peluang seluas-luasnya kepada pelabur untuk mencari keuntungan; akan tetapi keuntungan melalui kezaliman kepada penerima biaya dan keuntungan atas angin ini merupakan keuntungan yang ditegah oleh syariah. Pematuhan terhadap syarak menjadi asas kepada sebarang keputusan pelaburan.
  • Untuk mencapai hasrat tersebut, instrumen perbankan Islam hendaklah dipelbagaikan bagi membolehkan rakyat memilih dan memanfaatkannya dengan seluas-luasnya. Dari pelaburan berasaskan mudharabah (Qiradh), pinjaman berasaskan murabahah atau ijarah (istilah yang dipopularkan PTPTN: ujrah), simpanan berasaskan wadi'ah, kerjasama berasaskah syarikah, sewa-beli berasaskan ijarah tsumma bai', gadaian secara rahn serta perlindungan berasaskan takaful.
  • Selain itu, terdapat juga instrumen kewangan yang pada asalnya konvensional namun bolehlah digunapakai selagi berlandaskan syarak seperti pelaburan amanah (trust) seperti amanah hartanah (REIT) dan amanah saham (unit trust) yang boleh dieksploitasi oleh pemain industri agar terciptanya kepelbagaian dalam portfolio pelaburan. Kewujudan bon Islam yang kini digelar sukuk juga akan dapat memberikan alternatif kepada mereka yang meminati pasaran bon untuk melabur dalam skim yang berlandaskan syariah. Kadang-kala, pelabur minat kepada yang Islamik tetapi hebahan dan capaian yang terbatas menyebabkan mereka ternanti-nanti bilakah tibanya peluang dan ruang.
  • Pasaran emas juga merupakan satu lagi pasaran yang cukup popular masa kini. Sama ada melalui buku pelaburan emas (di Maybank, CIMB, KFH; bukan KFC!) mahu pun emas fizikal seperti kepingan emas (gold wafer), barang kemas mahu pun syiling emas (dinar). Pasaran emas adalah pasaran yang stabil; oleh sebab itu, kekukuhan pasaran ini dapat menjamin pelaburan yang baik dan halal. Sungguh pun terdapat pandangan skeptik berkaitan penggunaan emas sebagai mata wang (seperti emas dalam dunia ini tidak cukup untuk menampung penggunaannya sebagai duit), didapati pasaran emas lebih stabil berbanding wang kertas yang boleh dicetak dan boleh sahaja dinaik turunkan nilainya kerana spekulasi oleh pelabur mata wang yang menjadikannya sebagai sumber pendapatan dan keuntungan (pasaran ini dipopularkan sebagai ForEx).
  • Dalam hal mencari keuntungan, jangan dilupa hak orang lain daripada rezeki yang kita ada. Maka hak tersebut boleh dilangsaikan melalui zakat. Kesemua instrumen pelaburan dan pelaburan emas tadi, ada keperluannya untuk dizakatkan apabila cukup tempoh masanya (haul) dan cukup nisabnya (jumlah yang diwajibkan zakat). Apabila kita bercakap tentang zakat, pastilah institusi baitul mal menjadi pasangan terbaik untuk dibicarakan sama. Baitul mal hendaklah bertindak dengan proaktif bagi mengeluarkan asnaf-asnaf daripada dibelenggu kefakiran dan kemiskinan. Mereka yang seharusnya diutamakan terlebih dahulu berbanding yang lain. Pengurusan zakat perlulah didinamikkan agar tujuan asal zakat bagi mengeluarkan umat manusia daripada kesempitan hidup dapat dicapai. Kita tidak mahu entiti baitul mal hanya mengalami perubahan kosmetik sahaja dengan nama sebagai 'lembaga' atau 'pusat' namun penerima zakat bagi kategori fakir dan miskin masih orang yang sama. Eloklah konsep pengagihan itu ditambah baik agar yang meminta-minta ini tidak terus-menerus menjadi peminta kerana 'tangan yang memberi lebih mulia daripada yang menerima.'

Penutup: Amaran dan cabaran

  • Penutup kata, tatkala kebergantungan ekonomi kita dengan perubahan landskap ekonomi dunia, bukanlah mustahil bagi negara dan rakyat mengurangkan impak fluktuasi pasaran luar daripada mengganggu dan memberi kesan negatif kepada ekonomi negara. Di bawah pentadbiran PM Najib, begitu banyak sekali senarai kependekan yang dikeluarkan dari GTP, ETP, PTP, NKRA, NKEA dan KPI (sungguh pun KPI merupakan istilah yang umum tak tertakluk di Malaysia); akan tetapi, yang lebih penting adalah perlaksanaannya agar mencapai matlamat sebenar penubuhan kosa-kosa kata baru tersebut. Setelah gelembung hartanah subprima yang berlaku dalam sektor kewangan US memberi kesan yang amat signifikan kepada kestabilan ekonomi negara, adalah amat penting untuk kerajaan melalui agensi yang berkaitan (MOF, MITI, EPU, KPDNKK) mengambil serius apa yang berlaku di US sekarang bagi mencari dan menggali sebarang kontinjensi untuk menghadapi asakan kegagalan US menguruskan hutang mereka. Kejadian di US juga menginsafkan kita betapa setingginya harapan yang diletakkan ke bahu Obama bagi membuat perubahan, setinggi itulah harapan itu jatuh berkecai ke lantai dan bersepai umpama orang terjun bangunan dari tingkat 80! Melainkan usaha kita bagi menyerap tekanan ekonomi dunia yang dikuasai puak Yahudi, kita seharusnya bertawakkal agar diberi kemudahan bagi menghadapi urusan duniawi sebagai bekal kelak ke akhirat sana.
  • Moga-moga Tuham merahmati dan memberkati usaha kita ke arah itu!

No comments: