Tuesday, August 9, 2011

Huru-hara Tottenham: Hak kebebasan suara?

  • Siapa tak kenal UK. United Kingdom; bukan Ulu Klang. Begitu banyak sekali perkara positif dan suka dijadikan contoh apabila kita berkata tentang UK. Maklumlah, terdapat rakyat di negara Malaysia ini yang begitu mengagung-agungkan segala perkara berkaitan negara asing... Negara sekian lebih demokratik, Malaysia kurang demokratik... Negara sekian taraf hidup lebih baik, Malaysia banyak ketirisan sini-sinun, negara sekian sudah maju, kita di Malaysia masih mundur... negara sekian mempunyai hak kebebasan bersuara, berkumpul, pelabur tetap datang melabur pun kalau rakyat mereka buat demo tiap-tiap hari..., kerajaan Malaysia mundur dan tak terbuka, takut dengan bayang-bayang sendiri.
  • Kembali kepada UK; dari pelbagai segi, kalau ditanyalah segenap lapisan masyarakat di Malaysia baik ahli politik, peniaga, pekerja makan gaji, pelajar dan lain-lain tentang mana lebih maju sama ada infrastruktur, budaya, etika, minda dan pendidikan; sudah semestinya banyak yang menjawab UK. Lulusan SPM cerdik pandai 'berderet A+' pun banyak yang bercita-cita hendak belajar di UK. Hendak belajar di Oxford la, Cambridge la, University of London la... Kesemua ini memperlihatkan betapa superiornya UK berbanding Malaysia yang ada UM, UKM, USM...
  • Akan tetapi, dalam meraikan kecerdikan negara Anglo-Saxon ini; peristiwa huru-hara di utara London dua tiga hari yang lepas (dan pelbagai lagi huru-hara sebelum-sebelum ini) memperlihatkan wajah sebenar UK dan Eropah (baca: BARAT) dalam memperkenalkan konsep-konsep penting yang dimomokkan kepada negara-negara dunia ketiga yang mereka katakan ketinggalan zaman. Konsep demokrasi, hak kebebasan bersuara yang begitu diterajui barat pantas sekali menikam mereka dari belakang apabila mereka sendiri tak terkawal kemarahan rakyat mereka sehingga mengakibatkan pelbagai insiden buruk yang dilaporkan di dalam media. Adakah itu yang dimaksudkan kebebasan bersuara dan tunjuk perasaan?
  • Isu yang membawa kepada keadaan huru-hara di Tottenham tidaklah mahu dibincangkan di sini namum reaksi rakyat tindak balas mereka mencerminkan betapa seaman mana pun demonstrasi yang hendak dibuat, kita tak terjangka perangai dan tingkah laku orang ramai yang mahu mengambil kesempatan daripada keadaan yang ada. Sudah tentu dalam kes Tottenham ini polis akan dipersalahkan (lebih la lagi, polis jua yang menjadi punca demonstrasi...!). Bangunan terbakar, bas terbakar, kedai dirompak; kesemuanya merupakan kesan yang diterima masyarakat setempat Tottenham setelah tunjuk perasaan itu bertukar ganas.
  • Ada pengikut tunjuk perasaan yang menyertai demonstrasi tersebut dengan suka-suka; justeru membawa kepada tindakan suka-suka juga! Andai benar polis yang hendak dipersalahkan dek kerana menembak orang tak bersenjata (antara tujuan asal tunjuk perasaan membantah tindakan tersebut), apakah kena-mengenanya tindakan membakar, merosakkan harta benda awam dan memecah masuk kedai dengan bantahan tersebut? Jawabnya tiada! Tapi adakah yang melakukan semua perkara tersebut faham isu sebenar yang diperjuangkan oleh penunjuk perasaan?
  • Ada yang mungkin sinis mengatakan sebenarnya bukan orang setempat Tottenham yang hendak membuat tunjuk perasaan, atau wilayah tersebut dihuni oleh kebanyakkannya imigran yang tidak sama etika dengan penduduk tempatan atau pelbagai lagi alasan; namun alasan tetap alasan. Dilaporkan seorang pelajar Malaysia di sana telah dirompak dalam keadaan kononnya, dia hendak dibantu. Nah, bukankah tindakan sebegini tidak jauh berbeza dengan apa yang kadang-kala berlaku di Malaysia yang kononya negara ketiga? Dalam sebuah tunjuk perasaan yang menjejah ratusan atau ribuan orang, mana nak tahu secara jelas yang orang ini datang untuk jadi pelakon, orang yang itu datang hendak memecah kedai, orang yang sekian datang untuk berprovokasi, orang yang segini datang dengan niat murni meluahkan perasaan bagi menambah baik keadaan atau orang segitu datang untuk menuntut bela, mendapatkan sokongan dan mengambil kesempatan?
  • Kejahanaman telah berlaku di Tottenham dan kini khabarnya telah merebak serata England (media hendak dipersalahkan?!?). Dalam keadaan ekonomi dunia yang semakin gawat dek krisis hutang US dan Eropah, adalah elok agar kerajaan Malaysia melihat perkembangan terkini sebagai sesuatu yang boleh diteladani bahawa sebijak mana pun manusia, belum tentu dalam keadaan seperti tunjuk perasaan dan demonstrasi jalanan mereka boleh berkelakuan rasional dan tidak menyusahkan orang lain. Kesan tersebut bukanlah hendak diberatkan pada imej negara sahaja, rakyat di sekeliling kawasan kejadian menerima tempias buruk hasil daripada kelakuan manusia-manusia yang bertindak atas nama hak kebebasan bersuara. Sedangkan mereka itu bukanlah orang yang akan membantu masyarakat sekeliling apabila berlaku kerugian yang terpaksa ditanggung hasil kerja tangan demonstrator!
  • Dan mengambil kira UK sebagai sebuah negara yang dipenuhi dengan institusi pendidikan terulung dunia, dapatlah disimpulkan bahawa hati manusia tidak semurni mana; andai ada sekelumit perasaan untuk mengambil kesempatan daripada apa yang telah berlaku. Lantaran itu, mohon dielakkan daripada berlaku di Malaysia!

No comments: