Sunday, August 1, 2010

Perlukah berita tentangnya?

Satu demi satu skandal artis yang berjaya diselongkar oleh pihak media. Kadang-kala, cerita tersebut berjaya menempatkan dirinya di muka hadapan akhbar utama; dan biasanya akhbar tabloid utama lebih-lebih lagi menyiarkannya. Kalau tidak di muka hadapan pun, ada sahaja ruang di dalam akhbar untuk diisi dengan berita tersebut; ruang hiburan, ruang nasional atau ruang antarabangsa. Cerita skandal tidak habis sudah ini tidak dapat tidak merupakan strategi pengamal media untuk mendapatkan untung disamping melaksanakan apa yang dikatakan sebagai "melaporkan perkara dari perspektif yang benar yang hendak dibaca oleh pembaca!"

Skandal artis yang dijadikan topik bicara dalam akhbar bukan sahaja berkait artis negara, malah artis luar negara pun turut mendapat tempat dalam ruang bicara akhbar. Pada sela masa sekarang ini, antara nama-nama yang menjadi bahan cerita tidak lain dan tidak bukan penyanyi utama kumpulan dari Indonesia yang bergelar Ariel yang di dakwa sengaja (atau dalam erti kata yang berkenaan) menyebarkan rakaman seksnya dengan selebriti wanita yang lain. Suatu ketika, hampir setiap hari laporan tentang jejaka bernama Ariel ini disiarkan seolah-olah beliaulah yang paling penting sekali di Indonesia; cerita tentang bapak presiden Republik Indonesia pun tidak mendapat tempat sebegitu penting dalam akhbar gamaknya!

Kita pun sebenarnya tidak tahu apakah motif sebenar sehingga rakaman seks si Ariel (yang dikatakan sudahpun beristeri) ini tersebar dalam arus media. Mungkin ada yang hendak menjatuhkan imejnya, atau mungkin memang benar beliau sendiri atau teman-temannya sendiri yang mendedahkan video tersebut. Apa yang pasti adalah nama beliau telah terpalit dengan nista yang teramat sangat dek kerana sebagai seorang muslim di sebuah negara yang dikatakan sebagai mempunyai penduduk Islam paling ramai di dunia, beliau dikaitkan satu gejala yang bukan sahaja memalukan, malah mengaibkan sama sekali status beliau. Diramalkan bahawa beliau tidak lagi akan mampu bangkit setelah terpalit dengan persepsi yang buruk daripada peminat dan pemerhatinya.

Pun begitu, persoalan yang lain di sebalik skandal tersebut adalah patutkah kita sebagai manusia insani dimomokkan dengan kes beliau, dan yang berkaitan beliau (seperti namanya Cut Tari dan Luna Maya) sedangkan ada perkara yang jauh lebih vital daripada membincangkan isu dan produk Peterporn yang beliau ciptakan? Laporan media kita di ruangan antarabangsa hari-hari melaporkan ceritera gosip berkait beliau seolah-olah macam sudah tiada berita lain lagi yang hendak diberitakan. Mungkin kita kenal kumpulan Peterpan, mungkin kenal vokalisnya namun tatkala menjajat sehingga terkenalnya Luna Maya dan Cut Tari menyebabkan kita diperkenalkan dari satu skandal ke satu skandal. Sebagaimana Tiger Woods tatkala menghadapi skandal seksnya, seorang demi seorang wanita yang entah mana datangnya dengan tiba-tiba menjadi popular dikaitkan dengan pemain golf tersebut. Seterusnya hal demikian menjadi batu loncatan menaikkan pula nama wanita terbabit kerana diskandalkan dengan Tiger Woods. Bukankah hal ini sesuatu yang menganehkan?

Mungkin media kita sepuluh tahun akan datang tidak lagi perlu membuat rancangan realiti tv sebagaimana sekarang ini sebab ramai yang boleh mencapai kepopularan ekspres (sebagaimana artis realiti pun digelar artis ekspres) dengan mewujudkan skandal-skandal dengan orang yang sudah terkenal. Sudahnya, disebabkan nilai peradaban manusia semakin terhakis dek sekularisme, mereka yang berskandal ini seterusnya akan menjadi selebriti yang akan menghias muka majalah hiburan pula.

Dari satu sudut pula, melihat kepada perangai artis kita pun, skandal memang tidak boleh dielak. Ada yang memberikan impresi buruk dengan pergi ke kelab malam, ke pub seolah-olah itulah dunia hari ini dan luahan cliché yang terpancul dari mulut mereka adalah "saya adalah manusia biasa, hendak melepaskan tekanan juga." Jawapan dan kelakuan sedemikian memberikan imej seolah-olah hanya dengan berpub dan berkelab malam sahajalah cara untuk melepaskan tekanan sedangkan masih banyak lagi perkara yang baik yang boleh dilakukan bagi melepaskan tension. Sebab itu kita tidak hairan lagi mendengar artis sekian-sekian ditahan polis bagi membantu siasatan, diminta membuat ujian air kencing dan sebagainya kerana mereka memang pun berada di tempat-tempat maksiat.

Oleh sebab itu, bagi menunjukkan teladan baik (bukan hendak disuruh menjadi malaikat pun...) adalah elok sekali pihak berkuasa kita menguatkuasakan larangan bagi artis muslim kita dari ke tempat-tempat maksiat ini kerana kelakuan mereka yang dijadikan sebagai ikon kepada peminat setia mungkin akan menjadi ikutan. Bukan bersosial yang dilarang namun bersosial tidak kena pada tempatnya; itulah masalah sebenarnya. Bukankah lebih baik mereka ini berpesatuan, mengajak peminat-peminat melakukan kerja-kerja yang berfaedah, yang mendatangkan input baik kepada fizikal, spiritual dan mental berbanding menyogokkan peminat dengan berita skandal ini dan skandal itu.

Ringkasnya, berita tentang skandal artis tidak boleh dielak melainkan artis itu sendiri yang berusaha mengelaknya. Cara megelaknya bukannya lari dari wartawan hiburan; namun lari dari skandal itu sendiri. Cukuplah kita tiap-tiap minggu disogokkan dengan selebriti ini merampas suami orang/kekasih orang. Berita tentang selebriti sekian-sekian ditangkap khalwat, atau positif dadah, atau mabuk sakan hendaklah dibanteras terlebih dahulu. Andai tidak, gejala "Peterporn" ciptaan media Indonesia (dan ciptaan si tuan punya badan) akan mula menular ke Malaysia pula. Makin lakulah berita hal-hal yang tak senonoh yang dibuat oleh artis kita!

No comments: